Základní povinnosti obce na úseku požární ochrany jakožto samosprávné jednotky
Výchozími právními předpisy jsou Evropská charta místní samosprávy,
Ústava České republiky a zákon o obcích.Obec v samostatné působnosti na úseku požární ochrany dle zákona o požární ochraně v platném znění:
- zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, která provádí hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech a plní další úkoly podle zvláštního právního předpisu ve svém územním obvodu; členům jednotky sboru dobrovolných hasičů obce za hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech v mimopracovní době poskytuje odměnu,
- udržuje akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce,
- zabezpečuje odbornou přípravu členů jednotky sboru dobrovolných hasičů obce,
- zabezpečuje materiální a finanční potřeby jednotky sboru dobrovolných hasičů obce a požární ochrany,
- zajišťuje péči o členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, jakož i péči o zaměstnance zařazené v jednotkách hasičských záchranných sborů podniků, členy jiných jednotek sborů dobrovolných hasičů obce nebo podniků popřípadě i o osoby vyzvané k poskytnutí osobní pomoci podle § 18 zákona o požární ochraně v platném znění, jestliže zasahují za ztížených podmínek nebo u déle trvajícího zásahu na území obce,
- poskytuje náhradu ušlého výdělku členu jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, který se ve své pracovní době nebo v době, ze které mu plyne příjem z podnikám nebo jiné samostatně výdělečné činnosti zúčastní zásahu při požáru nebo jiných záchranných prací při živelních pohromách nebo jiných mimořádných událostech nebo nařízeného cvičení anebo nařízené odborné přípravy,
- zabezpečuje a hradí pro členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce preventivní zdravotní prohlídky,
- zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení, zejména pro potřeby svého územního obvodu,
- zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,
- zřizuje ohlašovnu požárů a další místa, odkud lze hlásit požár,
- zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti,
- umožňuje dislokaci jednotek hasičského záchranného sboru v katastrálním území obce podle nařízení kraje a přispívá na provoz a vybavení těchto jednotek,
- spolupracuje se sousedními obcemi při plnění úkolů k zabezpečení požární ochrany; za tím účelem mohou obce soustřeďovat finanční prostředky,
- organizuje preventivně výchovnou činnost,
- obecně závaznou vyhláškou
- vydává požární řád obce,
- stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní vetší počet osob.
Obec v přenesené působností na úseku požární ochrany
- zajišťuje účast velitelů a strojníků jednotky sboru dobrovolných hasičů obce na jejich odborné přípravě,
- zajišťuje úkoly požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu.
Vybrané obce v přenesené působnosti
- zabezpečují podle požárního poplachového plánu okresu, popřípadě kraje, hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech mimo svůj územní obvod,
- zabezpečují akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce k zásahům mimo svůj územní obvod,
- na základě nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany, zabezpečují nepřetržitou pracovní pohotovost mimo pracoviště v počtu nejméně jednoho požárního družstva o sníženém početním stavu.
Zákony:
- č. 320/2002 Sb. - o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti ukončením činnosti okresních úřadů
- č. 67/2001 Sb. - úplné znění zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, jak vyplývá z pozdějších změn
- č. 241/2000 Sb. - o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých zákonů
- č. 240/2000 Sb. - o krizovém řízení (krizový zákon) a o změně některých zákonů stanoví:
- orgány obce zajišťují připravenost obce na řešení krizových situací;
- obecní úřad organizuje přípravu obce na krizové situace, zpracovává krizový plán, pokud jde o obec určenou okresním úřadem (v tomto případě starosta zřizuje bezpečnostní radu obce), poskytuje okresnímu úřadu podklady a informace potřebné ke zpracování krizového plánu okresu, shromažďuje údaje o počtu a totožnosti osob, které v době krizového stavu přechodně změnily pobyt a nachází se na správním území obce, a předává tyto údaje okresnímu úřadu a do ústřední evidence o přechodných změnách pobytu osob, podílí se na zajištění veřejného pořádku a plní další úkoly stanovené okresním úřadem při přípravě na krizové situace a jejich řešení;
- obecní úřad seznamuje právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení;
- při vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí jsou orgány obce povinny zajistit provedení krizových opatření v podmínkách obce. Je-li k tomuto účelu nutné vydat nařízeni obce, nabývá nařízení obce účinnosti okamžikem jeho vyvěšeni na úřední desce obecního úřadu. Nařízení obce se zveřejní též dalšími způsoby v místě obvyklými, zejména prostřednictvím hromadných informačních prostředků a místního rozhlasu. Stejný způsob se použije při vyhlašování změn obsahu již vydaného nařízení obce;
- náklady vynaložení na provedení krizových opatření stanovených obci uhrazuje obec z obecního rozpočtu;
- v době krizového stavu starosta obce zabezpečuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím, nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce, organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce, je oprávněn požádat právnické a fyzické osoby o poskytnutí dobrovolné pomoci, plní úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu obce a krizovém plánu okresu, zajišťuje organizaci dalších nezbytných opatření;
- k řešení krizových situací může starosta obce zřídit krizový štáb obce jako svůj pracovní orgán;
- bezpečnostní rada obce je koordinačním orgánem pro přípravu na krizové situace;
- předsedou bezpečnostní rady obce je starosta obce, který jmenuje členy bezpečnostní rady obce;
- fyzickým osobám a obcím, které se při krizové situaci z důvodu havárie nebo živelné pohromy přechodně ocitly v mimořádných obtížných poměrech, lze poskytnout státní podporu.
- č. 239/2000 Sb. - o integrovaném záchranném sytému a o změně některých zákonů stanoví:
- orgány obce zajišťují připravenost obce na mimořádné události a podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva;
- obecní úřad za účelem připravenosti obce na mimořádné události organizuje přípravu obce na tyto události, podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací s integrovaným záchranným systémem,
- zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, hospodaří s materiálem civilní ochrany, poskytuje okresnímu úřadu podklady a informace potřebné ke zpracování havarijního plánu okresu nebo vnějšího havarijního plánu, podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce,
- vede evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany nebo staveb dotčených požadavky civilní ochrany v obci;
- k plnění stanovených úkolů je obec oprávněna zřizovat zařízení civilní ochrany;
- obecní úřad seznamuje právnické osoby a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva.Za tímto účelem organizuje školení obyvatelstva;
- z hlediska ochrany obyvatel je obec považována za dotčený orgán ve stavebním a územním řízení;
- starosta obce při provádění záchranných a likvidačních prací zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím, organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo s přednostou okresního úřadu evakuaci osob z ohroženého území obce, organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce a je oprávněn vyzvat právnické osoby a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci.
- č. 237/2000 Sb. - kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
- č. 128/2000 Sb. - o obcích (obecní řízení) stanoví:
- obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů;
- pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o samostatnou působnost či o přenesenou působnost, platí, že jde vždy o činnosti patřící do samostatné působnosti obcí;
- obec může k plnění svých úkolů zakládat a zřizovat právnické osoby a organizační složky obce jako zařízení bez právní subjektivity, pokud zákon o obcích nestanoví jinak;
- povinnosti může obec ukládat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou ve věcech stanovených zákonem, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, pro pořádání, průběh a ukončení veřejností přístupných sportovních a kulturních akcí, k zajištění a udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti;
- obce mohou při výkonu své samostatné působnosti vzájemně spolupracovat.
- č. 133/1985 Sb. - o požární ochraně ve znění pozdějších předpisů
Nařízení vlády:
- č. 352/2003 - o posuzování zdravotní způsobilosti zaměstnanců jednotek hasičských záchranných sborů podniků a členů jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí nebo podniků
- č. 498/2002 - kterým se mění nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně
- č. 497/2002 - kterým se mění nařízení vlády č. 34/1986 Sb., o jednorázovém mimořádném odškodnění osob za poškození na zdraví při plnění úkolů požární ochrany, ve znění pozdějších předpisů raně
- č. 110/2001Sb. - kterým se stanoví další vozidla, která mohou být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy
- č. 463/2000 Sb. - o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhrad výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva.
- č. 462/2000 Sb. - k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).
Vyhlášky Ministerstva vnitra:
- č. 49/2003 Sb. - o technických podmínkách požární techniky.
- č. 328/2001 Sb. - o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému.
- č. 324/2001 Sb. - kterou se stanoví požadavky na fyzickou a zdravotní způsobilost příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky, druhy služeb zvlášť obtížných a zdraví škodlivých a postup při udělování ozdravného pobytu
- č. 323/2001 Sb. - kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů.
- č. 247/2001 Sb. - o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany
- č. 246/2001 Sb. - o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci)
- č. 255/1999 Sb. - o technických podmínkách věcných prostředků požární ochrany
- č. 254/1999 Sb. - o technických podmínkách požární techniky
- č. 22/96 Sb., kterou se upravují podrobnosti o úkolech jednotek požární ochrany, stanoví se činnost osob zúčastněných na jejich plnění a zásady velení při zásahu.
- č. 21/96 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona České národní rady o požární ochraně
- č. 294/95 Sb., kterou se podrobněji upravují některé pracovněprávní vztahy, stejnokroj a hodnosti příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky