2/2004 NAŘÍZENÍ Královéhradeckého kraje ze dne 25. února 2004, kterým se vydává požární poplachový plán kraje Rada Královéhradeckého kraje v souladu s ustanovením § 7 a § 59 odst. 1 písm. k) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů a k provedení § 27 odst. 2 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a ve smyslu § 4 nařízením vlády č.172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně ve znění nařízení vlády č.498/2002 Sb. a § 19 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému schválila svým usnesením dne 25. února 2004 vydání tohoto závazného nařízení: Čl.1 Úvodní ustanovení (1) Požární poplachový plán Královéhradeckého kraje (dále jen "poplachový plán") slouží k zabezpečení součinnosti jednotek požární ochrany (dále jen "jednotek PO") v kraji při hašení požárů, provádění záchranných a likvidačních prací na území kraje, při poskytování pomoci mezi kraji a při poskytování pomoci do sousedního státu, k úpravě povolávání jednotek PO a ke stanovení způsobu vyhlašování stupňů poplachového plánu a upravuje činnost ohlašoven požáru a operačních a informačních středisek Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje (dále jen "HZS kraje") (část první). (2) Požární poplachový plán kraje rovněž obsahuje Poplachový plán integrovaného záchranného systému Královéhradeckého kraje, zpracovaný v souladu s právním předpisem1) (část druhá). ------------------------------------------------------------------ 1) § 10 odst. 2 písm. e) a § 11 písm. d) zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění zákona 320/2002 Sb. ČÁST PRVNÍ POŽÁRNÍ POPLACHOVÝ PLÁN KRAJE Čl.2 Zásady součinnosti jednotek PO (1) Jednotky PO působí zejména v rámci svých hasebních obvodů. Hasebním obvodem jednotek PO HZS kraje a jednotek PO sboru dobrovolných hasičů vybrané obce je území, pro které je jednotka PO předurčena plošným pokrytím jednotek na území Královéhradeckého kraje2) nebo jejich předurčeností pro záchranné práce, např. při dopravních nehodách a na havárie s výskytem nebezpečných látek. Hasebním obvodem jednotek PO sboru dobrovolných hasičů obce, hasičského záchranného sboru podniku a sboru dobrovolných hasičů podniku je území jejich zřizovatele (dále jen "místně příslušná jednotka"). (2) Zařazení jednotek PO pro jednotlivé obce nebo objekty do prvního stupně požárního poplachového plánu (dále jen"stupeň poplachu") je stanoveno v Operativní dokumentaci poplachového plánu a vychází z hasebních obvodů jednotek PO a z plošného pokrytí. (3) Zařazení jednotek PO do jednotlivých stupňů poplachu se stanoví v operativní dokumentaci operačních a informačních středisek HZS kraje s respektováním požadavku na počet jednotek PO v jednotlivých stupních poplachu (čl. 4 tohoto nařízení) nebo aktuálně podle potřeb operačního řízení3). V kterémkoliv stupni poplachu při potřebě speciální požární techniky lze pro účely zásahu využít jednotky PO bez respektování jejich hasebních obvodů a místní příslušnosti. (4) Příslušný výpis z Operativní dokumentace poplachového plánu, obsahující výčet jednotek PO pro první stupeň poplachu, obdrží ohlašovny požárů obcí a právnické a podnikající fyzické osoby, které zřizují jednotku PO4). (5) Pokud je jednotka PO hasičského záchranného sboru podniku nebo jednotka PO sboru dobrovolných hasičů podniku trvale předurčena pro zásah mimo území svého zřizovatele, je způsob a obsah její součinnosti uveden v dohodě mezi zřizovatelem jednotky PO a HZS kraje. V této dohodě se stanoví podmínky součinnosti a síly a prostředky, které jednotka PO poskytuje. ------------------------------------------------------------------ 2) Nařízení HZS kraje č.1/2002, kterým se stanovují podmínky zajištění plošného pokrytí území Královéhradeckého kraje jednotkami požární ochrany a jejich zabezpečení. 3) § 70 odst. 3 zákona č.133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. 4) § 13 Nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění Nařízení vlády č. 498/2002 Sb. Čl.3 Operační řízení a povolávání jednotek (1) Pro účely operačního řízení a povolávání jednotek PO5) ke zdolávání požárů a k záchranným pracím (dále jen "zásah") na území kraje, a pro poskytování pomoci mezi kraji a sousedními státy, zřizuje HZS kraje krajské operační a informační středisko. Podle potřeby jsou zřizována také územně příslušná operační a informační střediska (dále jen "operační střediska"), která plní úkoly podle zvláštního právního předpisu6) a jsou stálými orgány pro koordinaci složek integrovaného záchranného systému. (2) Ohlašovny požárů povolávají jednotky PO4) k zásahu podle požadavků operačního střediska nebo podle řádu ohlašovny požárů7). (3) Pro potřeby území Královéhradeckého kraje jsou zřízena tato územně příslušná operační střediska: a) HZS kraje - krajské ředitelství v Hradci Králové pro potřebu území správních obvodů obcí s rozšířenou působností Hradec Králové a Nový Bydžov, b) HZS kraje územního odboru Jičín pro potřebu území správních obvodů obcí s rozšířenou působností Jičín, Hořice a Nová Paka, c) HZS kraje územního odboru Náchod pro potřebu území správních obvodů obcí s rozšířenou působností Náchod, Broumov, Jaroměř a Nové Město nad Metují, d) HZS kraje územního odboru Rychnov nad Kněžnou pro potřebu území správních obvodů obcí s rozšířenou působností Rychnov nad Kněžnou, Dobruška a Kostelec nad Orlicí, e) HZS kraje územního odboru Trutnov pro potřebu území správních obvodů obcí s rozšířenou působností Trutnov, Dvůr Králové nad Labem a Vrchlabí. (4) Působnost operačního střediska pro potřeby území kraje vykonává krajské operační středisko HZS kraje (dále jen "krajské operační středisko") se sídlem v Hradci Králové. (5) Ve zvláštních případech je možné na základě rozhodnutí ředitele HZS kraje k plnění úkolů krajského operačního střediska kraje využít kterékoliv územně příslušné operační středisko. (6) Povolání jednotek PO se řídí následujícími zásadami: a) jednotky PO určené k zásahu v jednotlivých stupních poplachu povolává operační středisko územně příslušné k místu zásahu, b) pokud jednotka PO potřebná k zásahu nenáleží do územní působnosti tohoto operačního střediska, vyžaduje jednotku PO operační středisko územně příslušné k místu zásahu u operačního střediska územně příslušného k místu dislokace požadované jednotky PO, c) krajské operační středisko povolává k místu zásahu jednotky PO, které jsou vyčleněny do jeho přímé působnosti. (7) Při povolávání jednotek PO k zásahu se operační střediska řídí platnými právními předpisy a závaznými pokyny HZS kraje. (8) K zásahu mimo svůj hasební obvod může být územně příslušným operačním střediskem8) povolána také jednotka PO jiného územního obvodu v případě, kdy není možné povolat poplachovým plánem zařazenou jednotku PO nebo na základě její předurčenosti9). (9) Požadavky na mezikrajskou výpomoc při zdolávání požárů a dalších mimořádných událostí v prvním stupni poplachu budou uplatňovány prostřednictvím územně příslušných operačních středisek, ve druhém a vyšším stupni požárního poplachu pak krajskými operačními středisky hasičských záchranných sborů krajů, a to na základě uzavřených dohod o součinnosti mezi HZS sousedních krajů. Územně příslušné operační středisko oznámí vyslání jednotek PO mimo území kraje krajskému operačnímu středisku. (10) HZS kraje vede Seznam dohod o součinnosti jednotek PO mezi sousedními hasičskými záchrannými sbory krajů podle odstavce 9. (11) Povolávání jednotek PO mimo území kraje nad rámec uzavřených dohod a při pomoci kraje jinému státu koordinuje krajské operační středisko po dohodě s operačním a informačním střediskem Ministerstvo vnitra - generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky. (12) Vyžádání nasazení jednotek PO z úrovně Ministerstva vnitra provádí operační a informační středisko Ministerstva vnitra - Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky prostřednictvím krajského operačního střediska. (13) Povolání jednotek PO kraje k zásahu mimo území České republiky provádí na žádost operačního a informačního střediska generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky krajské operační středisko. ------------------------------------------------------------------ 4) § 13 Nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění Nařízení vlády č. 498/2002 Sb. 5) § 4 odst. 1 vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany. 6) např. § 5 zákona č. 239/2000 Sb., § 73 zákona č. 133/1985 Sb., § 13 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech k zabezpečení integrovaného záchranného systému. 7) § 35 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci) a § 13 nařízení č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění nařízení vlády č. 498/2002 Sb. 8) § 11 odst. 1 vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany. 9) § 3 odst. 1 vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany. Čl.4 Stupně poplachu a jejich vyhlašování (1) V rámci poplachového plánu se vyhlašují čtyři stupně poplachu pro místo zásahu nebo území zasažené mimořádnou událostí, přičemž čtvrtý stupeň poplachu, který je označován jako zvláštní, je stupněm nejvyšším. (2) Stupeň poplachu pro místo zásahu se stanoví podle potřeby nasazení sil a prostředků jednotek PO a popřípadě dalších složek integrovaného záchranného systému nutných ke zdolávání požárů, k záchranným a likvidačním pracím při mimořádných událostech, přičemž operační středisko posuzuje pro vyhlášení stupně poplachu závažnost mimořádné události podle přijaté zprávy o mimořádné události nebo podle požadavků velitele zásahu. (3) Povolání potřebného počtu sil a prostředků jednotek PO musí být v rámci vyhlášeného stupně poplachu přizpůsobeno reálné situaci a mimořádné události, jež vyhlášení příslušného stupně vyvolala. Stupeň poplachu pro dané místo zásahu může být změněn rozhodnutím velitele zásahu podle potřeby sil a prostředků. (4) V jednotlivých stupních poplachu zasahuje na místě zásahu uvedený počet jednotek PO: a) první stupeň poplachu předpokládá nasazení nejvýše čtyř jednotek PO, b) druhý stupeň poplachu předpokládá nasazení nejvýše desíti jednotek PO, c) třetí stupeň poplachu předpokládá nasazení nejvýše patnácti jednotek PO, d) zvláštní stupeň poplachu předpokládá nasazení více než patnácti jednotek PO. (5) Jednotlivé stupně poplachu se kromě odstavců 2 a 4 hodnotí rozsahem mimořádné události, úrovní řízení zásahu a koordinací složek integrovaného záchranného systému podle právního předpisu10). ------------------------------------------------------------------ 10) § 20 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech k zabezpečení integrovaného záchranného systému. Čl.5 Činnost ohlašoven požárů (1) Ohlašovny požárů obcí11) nebo právnických a podnikajících osob12) se při své činnosti řídí řádem ohlašovny požárů7). Úlohou ohlašovny požárů je zejména: a) přijímat hlášení o vzniku požárů nebo jiné mimořádné události v obci nebo podniku, b) vyhlásit požární poplach místní jednotce PO, c) oznámit požár nebo jinou mimořádnou událost na územně příslušné operační středisko. (2) Ohlašovna požárů musí být označená tabulkou s nápisem "OHLAŠOVNA POŽÁRŮ". (3) Obec zřizuje také potřebný počet míst odkud lze hlásit požár telefonní linkou číslo 150 nebo 112, ze kterých lze ohlásit požár na územně příslušné operační středisko. Tato místa se označují tabulkou s nápisem "ZDE HLAŠTE POŽÁR" nebo symbolem telefonního čísla "150". Uvedenými místy mohou být, po projednání s vlastníky nebo uživateli, telefonní stanice, u kterých je zaručena dostupnost zařízení pro hlášení požáru nebo jimi mohou být veřejné telefonní stanice nebo automaty. (4) Pokud ohlašovna požáru používá k vyhlášení požárního poplachu13) jednotce sirény, provádí se: a) signálem "POŽÁRNÍ POPLACH", který je vyhlašován přerušovaným tónem sirény po dobu jedné minuty (25 sec. tón - 10 sec. pauza - 25 sec. tón), b) signálem "POŽÁRNÍ POPLACH" vyhlašovaným elektronickou sirénou (napodobuje hlas trubky troubící tón "HO - ŘÍ", "HO - ŘÍ") po dobu jedné minuty. (5) Stanice HZS kraje nejsou ohlašovnami požárů ve smyslu právních předpisů11),12), ale jsou místem, kde lze ohlásit požár nebo jinou mimořádnou událost. ------------------------------------------------------------------ 7) § 35 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci) a § 13 nařízení č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění nařízení vlády č. 498/2002 Sb. 11) § 27 odst. 1 písm. j) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. 12) § 35 vyhlášky č. 246/2001 Sb. , o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci) 13) § 10 vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany. ČSN 730873 Požární bezpečnost staveb - Zásobování požární vodou. ČÁST DRUHÁ POPLACHOVÝ PLÁN INTEGROVANÉHO ZÁCHRANNÉHO SYSTÉMU KRAJE Čl.6 Použití a obsah Poplachový plán integrovaného záchranného systému kraje (dále jen "poplachový plán IZS") se použije v případě, pokud u mimořádné události musí společně zasahovat dvě a více složek integrovaného záchranného systému (dále jen "složky") a v souladu s právním předpisem14). ------------------------------------------------------------------ 14) § 19 odst. 3 a 4 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech k zabezpečení integrovaného záchranného systému. Čl.7 Spojení na základní a ostatní složky (1) Přehled spojení na základní složky, které obsahuje zejména telefonní, radiovou a datovou komunikaci na místa trvalé obsluhy a vedoucí složek, kteří rozhodují o vyslání sil a prostředků základních a ostatních složek, vede HZS kraje a je uložen na operačních střediscích. (2) Informační systém obsahuje spojení na základní složky a je dělen podle územní působnosti územně příslušných operačních a informačních středisek v souladu s čl. 3 odst. 3 tohoto nařízení. Čl.8 Smluvní vztahy k zajištění sil a prostředků (1) Aktuální přehled sil a prostředků pro potřeby záchranných a likvidačních prací, zajištěných na základě smluvních vztahů s fyzickými a právnickými osobami, a to včetně způsobu jejich povolávání, je veden u HZS kraje a je uložen na operačních střediscích. (2) Složky ohlašují operačním střediskům podle územní působnosti uvedených v čl. 3 odst. 3 tohoto nařízení změny nutné pro aktuálnost informací obsažených v dokumentech "Výčet spojení na základní složky" a "Přehled sil a prostředků ostatních složek a přehled sil a prostředků pro potřeby záchranných a likvidačních prací na základě smluvních vztahů a způsob jejich povolávání". Čl.9 Způsob povolávání a vyrozumívání složek (1) Vedoucí složek, členové krizových štábů a právnické osoby a podnikající fyzické osoby, zahrnutí do havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu, oznamují HZS kraje druh komunikačních prostředků a způsob jejich použití k zajištění okamžitého vyrozumění nebo povolání. (2) Územně příslušné operační středisko podle čl. 3 odst. 3 vyrozumívá a povolává vedoucí složek, členy krizových štábů obcí s rozšířenou působností a právnické a podnikající fyzické osoby zahrnuté do havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu za užití komunikačních prostředků dle odstavce 1, a to na základě rozhodnutí příslušného starosty obce s rozšířenou působností nebo jím pověřené osoby. (3) Krajské operační středisko vyrozumívá a povolává vedoucí složek na úrovni kraje, členy krizového štábu kraje a právnické a podnikající fyzické osoby zahrnuté do havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu za užití komunikačních prostředků dle odstavce 1, a to na základě rozhodnutí hejtmana kraje nebo jím pověřené osoby. (4) Žádost o povolání členů příslušného krizového štábu může dát rovněž řídící důstojník HZS kraje za podmínek stanovených právním předpisem15). (5) Plán povolávání a vyrozumívání vedoucích složek a členů krizového štábu kraje je veden u krajského operačního střediska HZS kraje a je průběžně aktualizován krajským operačním střediskem, které jej po každé aktualizaci poskytuje hejtmanovi kraje a sekretariátu krizového štábu kraje. Obdobným způsobem postupují územně příslušná operační střediska vůči starostům obcí s rozšířenou působností v jejich územní působnosti dle čl. 3 odst. 3 tohoto nařízení při vedení a aktualizaci plánů povolávání a vyrozumívání vedoucích složek a členů krizového štábu obcí s rozšířenou působností. ---------------------------------------------------------------- 15) např. § 11 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech k zabezpečení integrovaného záchranného systému. ČÁST TŘETÍ Čl.10 Operativní dokumentace poplachového plánu (1) Operativní dokumentací poplachového plánu (dále jen "operativní dokumentace") jsou: a) karty obcí a objektů kraje se zařazením jednotek PO v jednotlivých stupních poplachu, b) seznam uzavřených dohod s právnickými nebo podnikajícími fyzickými osobami, které zřizují jednotky, c) seznam dohod o součinnosti jednotek PO mezi sousedícími hasičskými záchrannými sbory krajů, d) výčet spojení na základní složky integrovaného záchranného systému, e) plán povolávání a vyrozumívání vedoucích složek a členů krizového štábu kraje, f) plán povolávání a vyrozumívání vedoucích složek a členů krizového štábu obcí s rozšířenou působností. (2) Operativní dokumentace je po obsahové stránce členěna do dílčích částí dle územní působnosti operačních středisek uvedených v čl. 3 odst. 3 tohoto nařízení. Územně příslušná operační střediska vedou aktuální znění uvedených dílčích částí operativní dokumentace. (3) Úplné znění operativní dokumentace za celý kraj je v aktuálním stavu trvale uložena na krajském operačním středisku. (4) Operativní dokumentace plánu je přístupná hejtmanovi kraje, pověřeným členům orgánů kraje nebo starostům obcí s rozšířenou působností, pověřeným členům orgánů obcí, vedoucím složek a kontrolním orgánům16). ------------------------------------------------------------------ 16) § 17 Nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění Nařízení vlády č. 498/2002 Sb. Čl.11 Přechodná a závěrečná ustanovení (1) HZS kraje zabezpečí nejpozději do 60 dnů od nabytí účinnosti nařízení k poplachovému plánu dotčeným orgánům kraje a dotčeným orgánům obcí s rozšířenou působností zaslání potřebných výpisů z operativní dokumentace a z přílohy č. 1 pro potřebu činnosti ohlašovny požárů a pro činnost krizových štábů. (2) HZS kraje odpovídá za řádné vedení operativní dokumentace a v případě změn zabezpečuje její průběžnou aktualizaci ve smyslu příslušných právních předpisů. Tato aktualizace nabývá platnosti dnem podpisu hejtmanem kraje na originálním výtisku operativní dokumentace. (3) HZS kraje zabezpečí oznámení příslušných změn dotčeným subjektům nejpozději do 30 dnů od nabytí platnosti příslušné aktualizace. (4) Obce, právnické a fyzické osoby a složky zařazené v tomto poplachovém plánu a operativní dokumentaci jsou povinny Hasičskému záchrannému sboru Královéhradeckého kraje minimálně jednou ročně, a to k datu 30. dubna příslušného roku, písemně potvrdit údaje uvedené v poplachovém plánu a operativní dokumentaci, bezprostředně pak ohlásit údaje, které mohou ovlivnit funkčnost poplachového plánu a operativní dokumentace. (5) Tímto nařízením nejsou dotčeny povinnosti fyzických osob, právnických osob nebo podnikajících fyzických osob dle zvláštních právních předpisů. (6) Toto nařízení nabývá účinnosti patnáctým dnem následujícím po dni jeho vyhlášení ve Věstníku právních předpisů Královéhradeckého kraje. Ing. Pavel Bradík, v.r. hejtman kraje Ing. Vladimír Derner, v.r. 1.náměstek hejtmana kraje |