NAŘÍZENÍ Královéhradeckého kraje ze dne 9. října 2002, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob Rada Královéhradeckého kraje v souladu s ustanovením § 7 a § 59 odst. 1 písm. k) zák. č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, k provedení § 27 odst. 1 písm. f) bod 3. zák. č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, schválila dne 9. října 2002 svým usnesením vydání tohoto závazného nařízení kraje: Článek 1 Úvodní ustanovení § 1 1. Nařízením se stanoví podmínky zajištění požární bezpečnosti pro zabezpečení kulturních, sportovních, společenských, zábavních, politických, obchodních, náboženských a jiných obdobných akcí a shromáždění, kterých se zúčastňuje větší počet osob (dále jen "akce")1)2) 2. Za plnění podmínek stanovených tímto nařízením k zabezpečení požární ochrany při akcích odpovídá právnická osoba, podnikající fyzická osoba, fyzická osoba nebo skupina osob, včetně sdružení občanů, obec nebo úřad, který pořádá akci na území kraje; též svolavatel2) (dále jen "organizátor akce"). ------------------------------------------------------------------ 1) § 27 odst. 1 písm. f) bod 3. zák. č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, § 9 písm. a) nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně. 2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů. § 2 1. Pro účely tohoto nařízení se rozumí: a) stanovením podmínek požární bezpečnosti při akcích - souhrn opatření, kterými se stanoví rozsah a způsob zabezpečení požární ochrany před zahájením akce, v jejím průběhu a při jejím ukončení, b) ukončením akce - ponechání místa konání akce v požárně nezávadném stavu, včetně dodržení podmínek stanovených smlouvou podle § 3 odst. 4 tohoto nařízení, c) shromažďovacím prostorem - vnitřní nebo venkovní prostor určený pro shromažďování většího počtu osob,3) d) vnitřním shromažďovacím prostorem - prostor, který je po obvodě a shora vymezený stavebními konstrukcemi, přičemž se za stavební konstrukce považují také konstrukce přemístitelné (posuvná stěna či střecha apod.) nebo krátkodobé, popřípadě dočasné (stanové, kontejnerové, buňkové apod.),4) e) venkovním shromažďovacím prostorem - prostor, který je neuzavřený po obvodě nebo shora, avšak vytvořený nebo vymezený stavebními konstrukcemi (tribunou, pódiem, ohradní stěnou, oplocením, přenosnými zábranami apod.), okolním terénem nebo přírodním prostředím (svah, skála, vodní plocha); také prostor v uzavřeném nebo polouzavřeném volném prostranství (dvory apod.),4) prostor na veřejném prostranství i mimo něj pod širým nebem.2)6) 2. Členění akcí podle místa konání a počtu osob: a) akce ve vnitřním shromažďovacím prostoru podle odst. 1 písm. c) a d) tohoto nařízení, určeném k tomuto účelu v souladu se zvláštním právním předpisem5), 1. u něhož z dokumentace ověření stavebním úřadem5) vyplývá počet osob, pro které je prostor určen (tj. dolní i horní hranice), 2. u něhož nebyla v dokumentaci ověřené stavebním úřadem5) stanovena dolní hranice počtu osob, které se mohou v tomto prostoru současně vyskytovat, pak se za tento počet považuje 200 osob a více; nebyla-li v dokumentaci ověřené stavebním úřadem5) stanovena horní hranice počtu osob, které se mohou současně v tomto prostoru vyskytovat, pak tento počet určí jeho vlastník (dále se uplatňuje postup dle § 2 odst. 2 zákona o požární ochraně), b) akce ve venkovním shromažďovacím prostoru podle odst. 1 písm. c) a e) tohoto nařízení určeném k tomuto účelu v souladu se zvláštním právním předpisem5), 1. u něhož z dokumentace ověřené stavebním úřadem5) vyplývá počet osob, pro které je prostor určen (tj. dolní i horní hranice), 2. u něhož nebyla v dokumentaci ověřené stavebním úřadem5) stanovena dolní hranice počtu osob, které se mohou v tomto prostoru současně vyskytovat, pak se za tento počet považuje 200 osob a více; nebyla-li v dokumentaci ověřené stavebním úřadem5) stanovena horní hranice počtu osob, které se mohou současně v tomto prostoru vyskytovat, pak tento počet určí jeho vlastník (dále se uplatňuje postup dle § 2 odst. 2 zákona o požární ochraně), c) akce ve venkovním shromažďovacím prostoru, kterých se zúčastní 300 osob a více; v případě akcí na veřejném prostranství i mimo ně pod širým nebem,2)6) kterých se zúčastní 900 osob a více. ------------------------------------------------------------------ 2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů. 3) Např. § 3 písm. e) vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ČSN 73 0831. 4) ČSN 73 0831 Požární bezpečnost staveb. Shromažďovací prostory. 5) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů. 6) Např. § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Článek 2 Stanovení podmínek požární bezpečnosti pro pořádání akce § 3 1. K pořádání akce lze využívat pouze prostor (stavbu, místo), který byl k tomu účelu určen v souladu se zvláštním právním předpisem7), přičemž nesmí být překročen maximální počet osob prokazatelně stanovený podle § 2 odst. 2 písm. a) a b) tohoto nařízení. 2. K pořádání akcí podle § 2 odst. 2 písm. a) bod 2. a písm. b) bod 2. tohoto nařízení, v případě, že pro objekt není v dokumentaci ověřené stavebním úřadem stanovena horní hranice počtu osob, které se mohou současně v tomto prostoru vyskytovat, zajistí organizátor akce, jako součást stanovení rozsahu a způsobu zabezpečení požární ochrany podle § 3 odst. 5 tohoto nařízení, zpracování identifikační karty prostoru (stavby) v rozsahu podle přílohy č. 4 tohoto nařízení. 3. Při akcích podle § 2 odst. 2 písm. c) tohoto nařízení, nelze-li zajistit prokazatelnost nepřekročení maximálního počtu zúčastněných osob, zabezpečí organizátor akce požární bezpečnost v souladu s tímto nařízením. 4. V případě, že organizátor akce není vlastníkem prostoru (stavby, místa), kde se akce koná, kromě veřejného prostranství, musí být před započetím akce rozsah odpovědností stanoven smlouvou s vlastníkem prostoru.8) 5. Organizátor akce prokazatelně stanoví rozsah a způsob zabezpečení požární ochrany, včetně povinností a způsobu plnění úkolů všech osob podílejících se na organizačním a technickém zajištění akce a osob účastnících se akce, přičemž postupuje způsobem stanoveným zvláštním právním předpisem.9) 6. V případě pořádání akcí opakovaně na tomtéž místě za shodných podmínek lze stanovit rozsah a způsob zabezpečení požární ochrany pro určený počet akcí jednotně, přičemž před každou jednotlivou akcí musí být provedena kontrola dodržování stanovených podmínek požární bezpečnosti podle § 3 odst. 10 tohoto nařízení včetně odstranění zjištěných závad. 7. Organizátor akce je povinen zřídit preventivní požární hlídku (dále jen "požární hlídka"). Pokud to vyžaduje povaha akce (např. rozlehlost místa konání, počet účastníků, možnosti úniku osob), je povinen zřídit větší počet požárních hlídek. Požární hlídka je zpravidla složena z velitele a dvou členů. Je-li organizátorem akce2)6) fyzická osoba, pak povinnosti k zajištění požární bezpečnosti akce, stanovené tímto nařízením požární hlídce, zabezpečí tato fyzická osoba prostřednictvím potřebného počtu způsobilých pořadatelů.10) 8. Organizátor akce zajišťuje odpovídající podmínky pro činnost požárních hlídek, zejména je povinen zajistit, aby: a) činnost v požární hlídce vykonávaly pouze osoby, které absolvovaly odbornou přípravu,11) b) úkoly požární hlídky, včetně určení stanoviště hlídek, byly vymezeny tak, aby je bylo možné velitelem a členy požární hlídky realizovat a byly vždy stanoveny konkrétní fyzické osobě (podrobnosti k činnostem požárních hlídek jsou uvedeny v příloze č. 1 tohoto nařízení), c) byl stanoven a zabezpečen mezi velitelem a členy požární hlídky, v případě většího počtu požárních hlídek i mezi veliteli požárních hlídek, funkční způsob komunikace pro průběh akce k zajištění neodkladného předávání informací. 9. Organizátor akce seznámí odpovídajícím způsobem a v potřebném rozsahu se stanovenými opatřeními k zabezpečení požární ochrany: a) účastníky akce (např. rozmístěním informačních a bezpečnostních tabulek a značení, upozorněním na omezení, které může být součástí pozvánky či prezentace akce), b) osoby podílející se na zabezpečení akce (např. požární hlídky, pořadatelská služba), c) účinkující (např. osoby zajišťující program a vystoupení, prodejci včetně všech osob zajišťujících pro ně technické zázemí; dále jen "účinkující"). 10. Organizátor akce zajistí kontrolu plnění stanovených podmínek požární bezpečnosti pro akci: a) před jejím zahájením (včetně přípravných činností), b) v jejím průběhu, c) při ukončení akce. Podrobnosti k zajištění kontroly jsou uvedeny v příloze č. 1 a č. 2 tohoto nařízení. V případě, že 1. byly při kontrole před zahájením akce zjištěny závažné nedostatky a tyto nebyly odstraněny - organizátor akci nesmí zahájit, 2. v průběhu akce nastane situace, která vyvolává bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření - organizátor je povinen akci přerušit, popřípadě ukončit. Přerušení nebo ukončení akce organizátor akce zabezpečí i tehdy, jestliže by v případě vzniku požáru byly ohroženy nebo znemožněny - únik, záchrana osob nebo majetku. 11. K vytvoření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce organizátor akce dále zajistí: a) vymezení prostoru pro příjezd a umístění mobilní požární techniky jednotek požární ochrany, a to vždy i v případě akce konané ve venkovním shromažďovacím prostoru; musí být vyznačen zákaz parkování vozidel v místech, kde by bránila příjezdu mobilní požární techniky jednotek požární ochrany, východům z prostor (stavby), které mají sloužit k úniku osob nebo evakuaci, či znemožnila použití odběrního místa požární vody, b) umístění atrakcí (např. pouťových), prodejních míst nebo stánků, ukázek služeb apod. tak, aby byl umožněn průjezd požární techniky a nedošlo k zastavení nebo omezení přístupu k požárně bezpečnostním zařízením nebo věcným prostředkům požární ochrany, které jsou potřebné k provedení zásahu, např. požární hydranty, c) rozmístění a umístění12) hasicích přístrojů v potřebném množství a druzích na vhodných a dobře přístupných místech. 12. V případě, že účastník akce (fyzická osoba) nedodržuje podmínky tohoto nařízení, nerespektuje pokyny organizátora, požární hlídky nebo členů pořadatelské služby týkající se požární bezpečnosti při akci, organizátor akce zabezpečí postup pro vyloučení takové fyzické osoby z účasti na akci. ------------------------------------------------------------------ 2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů. 6) Např. § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. 7) Např. § 85 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů. 8) § 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. 9) § 15 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci). 10) § 6 odst. 5 zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů. 11) § 16 a 16a zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a § 24 vyhlášky ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti. 12) § 2 odst. 5 a 6 a § 3 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti. § 4 1. Při akcích ve vnitřním shromažďovacím prostoru, jejichž součástí (tj. součástí programu, produkce, představení) jsou efekty s otevřeným ohněm nebo obdobným možným zdrojem zapálení (žhavé částice, žhavé předměty apod.), musí být zajištěna opatření dle § 3 odst. 5 tohoto nařízení, přičemž musí být brán zřetel i na úpravu hořlavých látek (např. scénických staveb, dekorací a textilií) ke snížení jejich hořlavosti.13) 2. V prostorách, kde bylo jako součást stavby na základě dokumentace ověřené stavebním úřadem5) realizováno zvýšení požární odolnosti stavebních konstrukcí snížením hořlavosti stavebních hmot13) nebo snížení hořlavosti scénických materiálů, musí být při kontrole podle § 3 odst. 10 tohoto nařízení před zahájením akce k dispozici doklady o existenci a dodržení těchto úprav a o provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení. 3. Při akcích, jejichž součástí bude provádění některých činností, které by mohly představovat zvláštní rizika (např. pyrotechnické efekty, ohňostroje, plnění balónků plynem, elektrozařízení ve stáncích), musí být dodržovány požadavky zvláštních právních předpisů14); plnění balónků plyny, které ve směsi se vzduchem tvoří hořlavou nebo výbušnou směs (např. vodík, acetylén), je zakázáno. 4. Je-li součástí akce konání ohňostroje, musí být nejméně 5 pracovních dnů před jejím zahájením tato skutečnost písemně oznámena územně příslušnému Hasičskému záchrannému sboru kraje15), který může stanovit další podmínky pro tuto činnost nebo ji v odůvodněných případech (např. v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru) zakázat. ------------------------------------------------------------------ 5) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů. 13) § 2 odst. 4 písm. f) vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru. 14) Např. vyhláška Českého báňského úřadu č. 174/1992 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi. 15) Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů. 16) Např. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu požárního dozoru. § 5 1. Účinkující a účastníci akce musí dodržovat povinnosti vyplývající z předpisů o požární ochraně16), tohoto nařízení a dalších pokynů organizátora akce vztahujících se k zabezpečení požární ochrany, požární hlídky nebo členů pořadatelské služby týkající se požární bezpečnosti při akci. 2. Účastníkům akce je zakázáno přinášet nebo použít při akci jakékoliv látky nebo předměty, které by mohly být použity jako zápalný prostředek (např. zápalná láhev). 3. Při akci nesmí její účastníci manipulovat s prostředky, které mohou způsobit hoření a v jeho důsledku ohrožení života, zdraví a majetku. V případě běžných předmětů (např. zapalovač) si musí fyzická osoba počínat tak, aby nedošlo k požáru17). ------------------------------------------------------------------ 16) Např. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu požárního dozoru. 17) § 17 odst. 1 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. Článek 3 Sankce § 6 1. Poruší-li organizátor akce jako právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba podmínky stanovené tímto nařízením, může mu být uložena pokuta ve smyslu ustanovení § 76 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. 2. Poruší-li organizátor akce jako fyzická osoba podmínky stanovené tímto nařízením, může mu být uložena pokuta podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Článek 4 Společná, přechodná a závěrečná ustanovení § 7 1. U akcí uvedených v příloze č. 3 tohoto nařízení je organizátor akce povinen předložit obci, v jejímž katastrálním území se má akce uskutečnit, zprávu o zajištění podmínek požární bezpečnosti. Zprávu předkládá nejméně 5 pracovních dnů před zahájením přípravných prací v předpokládaném místě jejího konání. V případě, že místo konání akce přesahuje katastrální území jedné obce, předkládá organizátor akce tuto zprávu i územně příslušnému Hasičskému záchrannému sboru kraje. 2. Obec nebo krajský úřad mohou rozhodnout o vyslovení nesouhlasu s konáním akce, není-li prokázáno zabezpečení podmínek požární ochrany stanovených předpisy o požární ochraně a tímto nařízením. Odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek. 3. Jedná-li se o akci, která je pořádána na území dvou nebo více krajů, musí být podmínky požární ochrany zabezpečeny dle nařízení dotčených krajů, kterými se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob. 4. Prokazatelnost plnění povinností stanovených předpisy o požární ochraně16) a dodržování podmínek požární bezpečnosti stanovených tímto nařízením a na jeho základě zabezpečuje organizátor akce. 5. Povinnost dodržovat podmínky požární ochrany stanovené tímto nařízením se vztahuje také na akce, které se uskuteční po nabytí jeho účinnosti, i když jejich příprava byla zahájena před nabytím jeho účinnosti. 6. Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 8. listopadu 2002. ------------------------------------------------------------------ 16) Např. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu požárního dozoru. Ing. Pavel Bradík, v.r. hejtman kraje Ing. Vladimír Derner, v.r. zástupce hejtmana kraje Příl.1 Podrobnosti při zřizování požární hlídky a stanovení úkolů organizátora akce I. Zřizování požární hlídky a) složení požární hlídky z nižšího počtu osob, než je stanoveno v § 3 odst. 7 tohoto nařízení, nebo z jedné osoby je možné pouze v případech, kdy veškeré povinnosti určené požární hlídce mohou být zajištěny tímto sníženým počtem osob zařazených do požární hlídky, b) vyšší počet osob v požární hlídce, resp. větší počet požárních hlídek se zřizuje s ohledem na počet účastníků akce a na konkrétní podmínky pro evakuaci osob a zahájení hasebních prací, např. s ohledem na rozlehlost místa konání akce, počet účastníků, členitost únikových komunikací, c) do požární hlídky mohou být zařazeny osoby starší 18 let, které musí být tělesně a duševně zdatné pro plnění stanovených úkolů, d) členové požární hlídky nesmí nastupovat k výkonu činnosti v požární hlídce pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek ani tyto požívat během výkonu činnosti,17) e) velitel i členové požární hlídky musí být při akcích viditelně označeni rukávovou páskou (nebo jiným vhodným způsobem) s nápisem "POŽÁRNÍ HLÍDKA" (doporučen je červený podklad s černým nebo bílým nápisem), f) úkoly stanovené požární hlídce musí být uvedeny jednoznačně, konkrétním osobám a musí být součástí odborné přípravy osob zařazených do požární hlídky. ------------------------------------------------------------------ 17) § 17 odst. 1 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. II. Úkoly požární hlídky a velitele požární hlídky Velitel: a) odpovídá za plnění úkolů požární hlídky, b) zajišťuje provedení kontrolních úkonů podle § 3 odst. 10 tohoto nařízení ve stanoveném rozsahu a určeným způsobem a pořízení záznamů o jejich provedení a výsledcích (zjištěných skutečnostech), např. v požární knize nebo jiném určeném dokumentu. Dále zajistí, aby zápis podepsali ti, kteří kontrolu provedli. Záznam musí obsahovat vždy datum a čas, jména členů požární hlídky, stav prostoru (objektu) včetně popisu případných nedostatků a způsobu jejich odstranění, c) předkládá záznam o výsledku kontroly provedené před zahájením akce organizátorovi akce nebo jím určené osobě, což tito potvrdí svým podpisem, d) předkládá záznam o výsledku kontroly provedené při ukončení akce organizátorovi akce nebo jím určené osobě, což tito potvrdí svým podpisem. Požární hlídka: a) provádí kontrolu stanoveného prostoru dle určených kontrolních úkonů (např. rozmístění hasicích přístrojů, zajištění volných únikových komunikací a východů včetně funkčnosti jejich vybavení a provedení označení, vybavení hydrantových skříní, hydrantových systémů) a vyžaduje předložení příslušných podkladů a dokladů, jimiž se prokazuje plnění stanovených povinností a podmínek požární bezpečnosti, b) je oprávněna vydávat pokyny podle § 5 odst. 1 a v případě nebezpečí z prodlení také podle § 3 odst. 10 písm. b) tohoto nařízení, c) plní další úkoly stanovené pořadatelem akce. Osoba zařazená do požární hlídky je povinna: a) zúčastnit se odborné přípravy, jejíž součástí je mimo jiné seznámení s charakterem akce, s místem konání akce, s dokumentací nebo dokumenty, kterými jsou stanoveny podmínky požární bezpečnosti pro akci (např. úkoly požární hlídky, požární řád, požární poplachové směrnice, požární evakuační plán, dokumentace prokazující provozuschopnost požárně bezpečnostních zařízení, dokumenty související s podmínkami stanovenými tímto nařízením). Vymezení dokumentů, o které se jedná, je povinností organizátora akce, b) k výkonu činnosti požární hlídky nastoupit v časovém předstihu před zahájením akce stanoveném pořadatelem akce, c) nosit v průběhu akce označení rukávovou páskou "POŽÁRNÍ HLÍDKA". Tímto nejsou dotčeny povinnosti vyplývající z předpisů o požární ochraně. Příl.2 Podrobnosti k provádění kontrol podle § 3 odst. 10) tohoto nařízení Kontrola plnění podmínek požární bezpečnosti pro akci se provádí: a) před zahájením akce 1. v souladu s předpisy o požární ochraně, a to osobou odborně způsobilou (§ 5, 6 a 11 zákona o požární ochraně a § 12 vyhlášky o požární prevenci); jedná se zejména o pravidelné kontroly dodržování předpisů o požární ochraně formou preventivních požárních prohlídek, jejichž součástí je prověřování dokladů o plnění povinností stanovených předpisy o požární ochraně, 2. v rozsahu úkolů stanovených organizátorem požární hlídce pro konkrétní akci, např. stav únikových cest a únikových východů včetně jejich označení, stav příjezdových komunikací a nástupních ploch, kontrola rozmístění hasicích přístrojů, úplnost vybavení hydrantových systémů, úplnost označení příslušnými bezpečnostními tabulkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně. b) v průběhu 1. provádět kontroly podle předem stanovených konkrétních postupů s ohledem na druh, rozsah akce a stanovení odpovědnosti při odstraňování případných nedostatků v zabezpečení požární ochrany zjištěných kontrolou v době konání akce (např. bude-li zjištěno zaparkované vozidlo před únikovým východem nebo na příjezdové komunikaci, musí být zajištěno jeho přeparkování nebo odtah vozidla), 2. v případě, že v průběhu akce nastane situace, která vyvolává bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření, nebo je-li zjištěno, že by v případě vzniku požáru byla ohrožena nebo znemožněna záchrana osob nebo majetku, je organizátor povinen zajistit přerušení akce nebo její ukončení tak, aby nenastalo nebezpečí z prodlení. Záznam o případných zjištěních je nutno provést jako součást záznamu o kontrole při ukončení akce. Příl.3 Vymezení akcí, u kterých musí být předložena zpráva o stanovení podmínek požární bezpečnosti Podle ustanovení § 7 odst. 1 tohoto nařízení musí být zpráva o stanovení podmínek požární bezpečnosti předložena obci, v jejímž katastrálním území se má akce uskutečnit (případně příslušnému HZS kraje) v případě, že se jedná o: 1. akce pořádané podle zákona o právu shromažďovacím2), např. průvody a manifestace, 2. shromáždění související s poskytováním služeb (např. trhy, tržnice, jarmarky), 3. kulturní a sportovní akce pořádané mimo prostory k těmto účelům určené5), 4. jiná shromáždění nesloužící účelu uvedenému v bodu 1. až 3. (např. poutě), 5. objekty a zařízení, která jsou přemístitelná a krátkodobého charakteru (např. lehké montované výstavní haly, pneumatické haly, velké stany). ------------------------------------------------------------------ 2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů. 5) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů. Příl.4 Obsah identifikační karty prostoru (stavby) pro akce podle § 3 odst. 2 tohoto nařízení Není-li pro prostor (stavbu) v dokumentaci ověřené stavebním úřadem stanovena horní hranice počtu osob, které se mohou současně v tomto prostoru vyskytovat, zajistí organizátor akce v rámci vymezení rozsahu a způsobu zabezpečení požární ochrany akce (viz § 3 odst. 5 tohoto nařízení) zpracování identifikační karty prostoru (stavby), která bude obsahovat minimálně tyto údaje: - velikost - využitelná plocha prostoru pro pořádání akce, - stanovení horní hranice počtu zúčastněných osob, - způsob a postup vyhlášení požárního poplachu, - způsob zajištění evakuace (přesné určení kdo a jakým způsobem oznámí nutnost evakuace včetně určených únikových komunikací a východů atd.), pomoci při zdolávání požáru, - počet, situování, kapacita (šířky) únikových komunikací a východů včetně pokynů k zabezpečení jejich trvalé provozuschopnosti, - rozmístění, typ (D25, C 52) vnitřního hydrantového systému; umístění a vzdálenost venkovních hydrantů, - počet, druh a rozmístění přenosných hasicích přístrojů, - informace o dalších věcných prostředcích požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízeních, jsou-li v objektu nebo prostoru instalovány, - umístění uzávěru vody, plynu, topení, rozvodných zařízení elektrické energie, jejich označení včetně přístupu k nim, - seznam a rozmístění použitých výstražných a informačních tabulek. Identifikační karta musí být trvale k dispozici pro potřeby požární hlídky a seznámení s jejím obsahem musí být součástí odborné přípravy požární hlídky.