NAŘÍZENÍ
                     Královéhradeckého kraje
                      ze dne 9. října 2002,
    kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany
       při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob

     Rada   Královéhradeckého  kraje   v  souladu   s  ustanovením
§ 7  a §  59 odst.  1 písm.  k) zák.  č. 129/2000  Sb., o  krajích
(krajské zřízení), ve znění pozdějších  předpisů, k provedení § 27
odst. 1 písm.  f) bod 3. zák. č. 133/1985  Sb., o požární ochraně,
ve  znění pozdějších  předpisů, schválila  dne 9.  října 2002 svým
usnesením vydání tohoto závazného nařízení kraje:

                            Článek 1
                        Úvodní ustanovení

                               § 1

1. Nařízením se stanoví podmínky zajištění požární bezpečnosti pro
   zabezpečení kulturních,  sportovních, společenských, zábavních,
   politických, obchodních,  náboženských a jiných  obdobných akcí
   a shromáždění, kterých se zúčastňuje větší počet osob (dále jen
   "akce")1)2)

2. Za  plnění podmínek  stanovených tímto  nařízením k zabezpečení
   požární   ochrany   při   akcích   odpovídá   právnická  osoba,
   podnikající  fyzická osoba,  fyzická osoba  nebo skupina  osob,
   včetně sdružení  občanů, obec nebo  úřad, který pořádá  akci na
   území kraje; též svolavatel2) (dále jen "organizátor akce").
------------------------------------------------------------------
1) § 27 odst.  1 písm. f) bod  3. zák. č. 133/1985  Sb., o požární
   ochraně, ve  znění pozdějších předpisů,  § 9 písm.  a) nařízení
   vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně.
2) Např. zákon  č. 84/1990 Sb.,  o právu shromažďovacím,  ve znění
   pozdějších předpisů. 

                               § 2

1. Pro účely tohoto nařízení se rozumí:
   a) stanovením podmínek požární bezpečnosti  při akcích - souhrn
      opatření,  kterými se  stanoví rozsah  a způsob  zabezpečení
      požární ochrany  před zahájením akce, v  jejím průběhu a při
      jejím ukončení,
   b) ukončením  akce  -  ponechání  místa  konání  akce v požárně
      nezávadném  stavu,  včetně   dodržení  podmínek  stanovených
      smlouvou podle § 3 odst. 4 tohoto nařízení,
   c) shromažďovacím  prostorem  -  vnitřní  nebo venkovní prostor
      určený pro shromažďování většího počtu osob,3)
   d) vnitřním  shromažďovacím prostorem  - prostor,  který je  po
      obvodě a shora vymezený  stavebními konstrukcemi, přičemž se
      za    stavební   konstrukce    považují   také    konstrukce
      přemístitelné   (posuvná  stěna   či  střecha   apod.)  nebo
      krátkodobé,   popřípadě   dočasné   (stanové,  kontejnerové,
      buňkové apod.),4)
   e) venkovním  shromažďovacím  prostorem  -  prostor,  který  je
      neuzavřený  po  obvodě  nebo  shora,  avšak  vytvořený  nebo
      vymezený stavebními konstrukcemi  (tribunou, pódiem, ohradní
      stěnou,  oplocením,  přenosnými  zábranami  apod.),  okolním
      terénem  nebo  přírodním   prostředím  (svah,  skála,  vodní
      plocha); také prostor v  uzavřeném nebo polouzavřeném volném
      prostranství   (dvory   apod.),4)    prostor   na   veřejném
      prostranství i mimo něj pod širým nebem.2)6)

2. Členění akcí podle místa konání a počtu osob:
   a) akce ve vnitřním shromažďovacím prostoru podle odst. 1 písm.
      c) a d) tohoto nařízení, určeném k tomuto účelu v souladu se
      zvláštním právním předpisem5),
      1. u něhož z dokumentace  ověření stavebním úřadem5) vyplývá
         počet osob, pro které je prostor určen (tj. dolní i horní
         hranice),
      2. u  něhož nebyla v  dokumentaci ověřené stavebním úřadem5)
         stanovena  dolní  hranice  počtu  osob,  které  se  mohou
         v tomto  prostoru současně  vyskytovat, pak  se za  tento
         počet považuje  200 osob a více;  nebyla-li v dokumentaci
         ověřené stavebním úřadem5)  stanovena horní hranice počtu
         osob,   které  se   mohou  současně   v  tomto   prostoru
         vyskytovat, pak  tento počet určí jeho  vlastník (dále se
         uplatňuje  postup  dle  §  2  odst.  2  zákona  o požární
         ochraně),
   b) akce  ve  venkovním  shromažďovacím  prostoru  podle odst. 1
      písm.  c)  a  e)  tohoto  nařízení  určeném  k  tomuto účelu
      v souladu se zvláštním právním předpisem5),
      1. u něhož z dokumentace  ověřené stavebním úřadem5) vyplývá
         počet osob, pro které je prostor určen (tj. dolní i horní
         hranice),
      2. u  něhož nebyla v  dokumentaci ověřené stavebním úřadem5)
         stanovena  dolní  hranice  počtu  osob,  které  se  mohou
         v tomto  prostoru současně  vyskytovat, pak  se za  tento
         počet považuje  200 osob a více;  nebyla-li v dokumentaci
         ověřené stavebním úřadem5)  stanovena horní hranice počtu
         osob,   které  se   mohou  současně   v  tomto   prostoru
         vyskytovat, pak  tento počet určí jeho  vlastník (dále se
         uplatňuje  postup  dle  §  2  odst.  2  zákona  o požární
         ochraně),
   c) akce  ve  venkovním   shromažďovacím  prostoru,  kterých  se
      zúčastní  300  osob  a  více;  v  případě  akcí  na veřejném
      prostranství  i  mimo  ně  pod  širým  nebem,2)6) kterých se
      zúčastní 900 osob a více.
------------------------------------------------------------------
2) Např. zákon  č. 84/1990 Sb.,  o právu shromažďovacím,  ve znění
   pozdějších předpisů.
3) Např. § 3  písm. e) vyhlášky Ministerstva pro  místní rozvoj č.
   137/1998 Sb.,  o obecných technických  požadavcích na výstavbu,
   ČSN 73 0831.
4) ČSN 73 0831 Požární bezpečnost staveb. Shromažďovací prostory.
5) Zákon  č. 50/1976  Sb., o  územním plánování  a stavebním  řádu
   (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
6) Např. § 34  zákona č. 128/2000 Sb., o  obcích (obecní zřízení),
   ve znění pozdějších předpisů. 

                            Článek 2
    Stanovení podmínek požární bezpečnosti pro pořádání akce

                               § 3

 1. K pořádání  akce lze  využívat pouze  prostor (stavbu, místo),
    který byl  k tomu účelu  určen v souladu  se zvláštním právním
    předpisem7), přičemž nesmí být  překročen maximální počet osob
    prokazatelně stanovený podle § 2 odst.  2 písm. a) a b) tohoto
    nařízení.

 2. K pořádání akcí podle  § 2 odst. 2 písm. a)  bod 2. a písm. b)
    bod  2.  tohoto  nařízení,  v  případě,  že  pro  objekt  není
    v dokumentaci ověřené stavebním úřadem stanovena horní hranice
    počtu  osob,   které  se  mohou  současně   v  tomto  prostoru
    vyskytovat, zajistí  organizátor akce, jako  součást stanovení
    rozsahu a způsobu zabezpečení požární  ochrany podle § 3 odst.
    5 tohoto  nařízení,  zpracování  identifikační  karty prostoru
    (stavby) v rozsahu podle přílohy č. 4 tohoto nařízení.

 3. Při  akcích  podle  §  2  odst.  2  písm.  c) tohoto nařízení,
    nelze-li  zajistit   prokazatelnost  nepřekročení  maximálního
    počtu  zúčastněných osob,  zabezpečí organizátor  akce požární
    bezpečnost v souladu s tímto nařízením.

 4. V  případě,  že  organizátor  akce  není  vlastníkem  prostoru
    (stavby,   místa),   kde   se   akce   koná,  kromě  veřejného
    prostranství, musí být před započetím akce rozsah odpovědností
    stanoven smlouvou s vlastníkem prostoru.8)

 5. Organizátor   akce  prokazatelně   stanoví  rozsah   a  způsob
    zabezpečení  požární  ochrany,  včetně  povinností  a  způsobu
    plnění  úkolů  všech  osob  podílejících  se  na  organizačním
    a technickém  zajištění  akce  a  osob  účastnících  se  akce,
    přičemž   postupuje  způsobem   stanoveným  zvláštním  právním
    předpisem.9)

 6. V případě pořádání akcí opakovaně  na tomtéž místě za shodných
    podmínek  lze  stanovit  rozsah  a  způsob zabezpečení požární
    ochrany pro  určený počet akcí  jednotně, přičemž před  každou
    jednotlivou  akcí  musí   být  provedena  kontrola  dodržování
    stanovených podmínek  požární bezpečnosti podle  § 3 odst.  10
    tohoto nařízení včetně odstranění zjištěných závad.

 7. Organizátor akce je povinen  zřídit preventivní požární hlídku
    (dále  jen "požární  hlídka"). Pokud  to vyžaduje  povaha akce
    (např.  rozlehlost  místa  konání,  počet  účastníků, možnosti
    úniku osob),  je povinen zřídit větší  počet požárních hlídek.
    Požární hlídka  je zpravidla složena z  velitele a dvou členů.
    Je-li  organizátorem  akce2)6)  fyzická  osoba, pak povinnosti
    k zajištění   požární   bezpečnosti   akce,   stanovené  tímto
    nařízením  požární   hlídce,  zabezpečí  tato   fyzická  osoba
    prostřednictvím potřebného počtu způsobilých pořadatelů.10)

 8. Organizátor akce  zajišťuje odpovídající podmínky  pro činnost
    požárních hlídek, zejména je povinen zajistit, aby:
    a) činnost  v  požární  hlídce  vykonávaly  pouze osoby, které
       absolvovaly odbornou přípravu,11)
    b) úkoly požární hlídky, včetně určení stanoviště hlídek, byly
       vymezeny tak,  aby je bylo možné  velitelem a členy požární
       hlídky realizovat  a byly vždy  stanoveny konkrétní fyzické
       osobě  (podrobnosti  k   činnostem  požárních  hlídek  jsou
       uvedeny v příloze č. 1 tohoto nařízení),
    c) byl stanoven  a zabezpečen mezi  velitelem a členy  požární
       hlídky,  v případě  většího počtu  požárních hlídek  i mezi
       veliteli  požárních hlídek,  funkční způsob  komunikace pro
       průběh akce k zajištění neodkladného předávání informací.

 9. Organizátor akce seznámí odpovídajícím  způsobem a v potřebném
    rozsahu  se  stanovenými   opatřeními  k  zabezpečení  požární
    ochrany:
    a) účastníky    akce     (např.    rozmístěním    informačních
       a bezpečnostních tabulek a značení, upozorněním na omezení,
       které může být součástí pozvánky či prezentace akce),
    b) osoby  podílející  se  na  zabezpečení  akce (např. požární
       hlídky, pořadatelská služba),
    c) účinkující (např.  osoby zajišťující program  a vystoupení,
       prodejci včetně  všech osob zajišťujících  pro ně technické
       zázemí; dále jen "účinkující").

10. Organizátor akce zajistí  kontrolu plnění stanovených podmínek
    požární bezpečnosti pro akci:
    a) před jejím zahájením (včetně přípravných činností),
    b) v jejím průběhu,
    c) při ukončení akce.

Podrobnosti k zajištění kontroly jsou uvedeny  v příloze č. 1 a č.
2 tohoto nařízení.

V případě, že

1. byly  při   kontrole  před  zahájením   akce  zjištěny  závažné
   nedostatky a  tyto nebyly odstraněny  - organizátor akci  nesmí
   zahájit,
2. v  průběhu akce  nastane situace, která  vyvolává bezprostřední
   nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí
   jiná opatření - organizátor je povinen akci přerušit, popřípadě
   ukončit.   Přerušení  nebo   ukončení  akce   organizátor  akce
   zabezpečí  i tehdy,  jestliže by  v případě  vzniku požáru byly
   ohroženy nebo znemožněny - únik, záchrana osob nebo majetku.

11. K vytvoření podmínek  pro hašení požárů a  pro záchranné práce
    organizátor akce dále zajistí:
    a) vymezení  prostoru pro  příjezd a  umístění mobilní požární
       techniky jednotek  požární ochrany, a  to vždy i  v případě
       akce konané ve venkovním  shromažďovacím prostoru; musí být
       vyznačen zákaz parkování vozidel  v místech, kde by bránila
       příjezdu mobilní požární techniky jednotek požární ochrany,
       východům  z prostor  (stavby), které  mají sloužit  k úniku
       osob nebo  evakuaci, či znemožnila  použití odběrního místa
       požární vody,
    b) umístění  atrakcí (např.  pouťových), prodejních  míst nebo
       stánků, ukázek  služeb apod. tak,  aby byl umožněn  průjezd
       požární  techniky  a  nedošlo   k  zastavení  nebo  omezení
       přístupu  k  požárně  bezpečnostním  zařízením  nebo věcným
       prostředkům   požární   ochrany,    které   jsou   potřebné
       k provedení zásahu, např. požární hydranty,
    c) rozmístění  a  umístění12)  hasicích  přístrojů v potřebném
       množství a druzích na vhodných a dobře přístupných místech.

12. V  případě,  že  účastník   akce  (fyzická  osoba)  nedodržuje
    podmínky  tohoto nařízení,  nerespektuje pokyny  organizátora,
    požární  hlídky  nebo  členů  pořadatelské  služby týkající se
    požární  bezpečnosti  při  akci,  organizátor  akce  zabezpečí
    postup pro vyloučení takové fyzické osoby z účasti na akci.
------------------------------------------------------------------
 2) Např. zákon  č. 84/1990 Sb., o  právu shromažďovacím, ve znění
    pozdějších předpisů.
 6) Např. § 34 zákona č.  128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení),
    ve znění pozdějších předpisů.
 7) Např.  §  85  zákona  č.  50/1976  Sb.,  o  územním  plánování
    a stavebním  řádu   (stavební  zákon),  ve   znění  pozdějších
    předpisů.
 8) §  2  zákona  č.  133/1985  Sb.,  o  požární ochraně, ve znění
    pozdějších předpisů.
 9) § 15 vyhlášky  č. 246/2001 Sb.,  o stanovení podmínek  požární
    bezpečnosti  a  výkonu  státního  požárního  dozoru  (vyhláška
    o požární prevenci).
10) § 6 odst. 5 zákona č.  84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve
    znění pozdějších předpisů.
11) § 16 a 16a zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění
    pozdějších  předpisů a  § 24  vyhlášky ministerstva  vnitra č.
    246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti.
12) § 2 odst.  5 a 6 a  § 3 vyhlášky č.  246/2001 Sb., o stanovení
    podmínek požární bezpečnosti. 

                               § 4

1. Při  akcích   ve  vnitřním  shromažďovacím   prostoru,  jejichž
   součástí  (tj. součástí  programu, produkce,  představení) jsou
   efekty s otevřeným ohněm  nebo obdobným možným zdrojem zapálení
   (žhavé  částice,  žhavé  předměty  apod.),  musí  být zajištěna
   opatření dle § 3 odst. 5 tohoto nařízení, přičemž musí být brán
   zřetel i  na úpravu hořlavých  látek (např. scénických  staveb,
   dekorací a textilií) ke snížení jejich hořlavosti.13)

2. V  prostorách,  kde   bylo  jako  součást   stavby  na  základě
   dokumentace  ověřené  stavebním  úřadem5)  realizováno  zvýšení
   požární  odolnosti  stavebních  konstrukcí  snížením hořlavosti
   stavebních   hmot13)   nebo   snížení   hořlavosti   scénických
   materiálů,  musí být  při kontrole  podle §  3 odst.  10 tohoto
   nařízení před  zahájením akce k  dispozici doklady o  existenci
   a dodržení   těchto   úprav   a   o  provozuschopnosti  požárně
   bezpečnostních zařízení.

3. Při akcích, jejichž součástí bude provádění některých činností,
   které   by   mohly    představovat   zvláštní   rizika   (např.
   pyrotechnické   efekty,  ohňostroje,   plnění  balónků  plynem,
   elektrozařízení  ve  stáncích),  musí  být dodržovány požadavky
   zvláštních právních předpisů14); plnění balónků plyny, které ve
   směsi  se vzduchem  tvoří  hořlavou  nebo výbušnou  směs (např.
   vodík, acetylén), je zakázáno.

4. Je-li  součástí  akce  konání  ohňostroje,  musí  být nejméně 5
   pracovních  dnů před  jejím zahájením  tato skutečnost  písemně
   oznámena   územně  příslušnému   Hasičskému  záchrannému  sboru
   kraje15), který  může stanovit další podmínky  pro tuto činnost
   nebo  ji  v  odůvodněných  případech  (např.  v  době zvýšeného
   nebezpečí vzniku požáru) zakázat.
------------------------------------------------------------------
 5) Zákon  č. 50/1976  Sb., o  územním plánování  a stavebním řádu
    (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
13) §  2 odst.  4 písm. f)  vyhlášky č. 246/2001  Sb., o stanovení
    podmínek  požární  bezpečnosti  a  výkonu  státního  požárního
    dozoru.
14) Např.  vyhláška  Českého  báňského   úřadu  č.  174/1992  Sb.,
    o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi.
15) Zákon  č. 238/2000  Sb.,  o  Hasičském záchranném  sboru České
    republiky a o změně některých zákonů.
16) Např.  zákon  č.  133/1985  Sb.,  o  požární ochraně, ve znění
    pozdějších  předpisů, vyhláška  č. 246/2001  Sb., o  stanovení
    podmínek požární bezpečnosti a výkonu požárního dozoru. 

                               § 5

1. Účinkující   a   účastníci   akce   musí  dodržovat  povinnosti
   vyplývající  z předpisů  o požární  ochraně16), tohoto nařízení
   a dalších    pokynů   organizátora    akce   vztahujících    se
   k zabezpečení  požární  ochrany,   požární  hlídky  nebo  členů
   pořadatelské služby týkající se požární bezpečnosti při akci.

2. Účastníkům  akce  je  zakázáno  přinášet  nebo  použít při akci
   jakékoliv látky nebo předměty, které  by mohly být použity jako
   zápalný prostředek (např. zápalná láhev).

3. Při akci  nesmí její účastníci manipulovat  s prostředky, které
   mohou způsobit hoření a v jeho důsledku ohrožení života, zdraví
   a majetku. V případě běžných předmětů (např. zapalovač) si musí
   fyzická osoba počínat tak, aby nedošlo k požáru17).
------------------------------------------------------------------
16) Např.  zákon  č.  133/1985  Sb.,  o  požární ochraně, ve znění
    pozdějších  předpisů, vyhláška  č. 246/2001  Sb., o  stanovení
    podmínek požární bezpečnosti a výkonu požárního dozoru.
17) § 17  odst.  1  písm.  a)  zákona  č.  133/1985 Sb., o požární
    ochraně, ve znění pozdějších předpisů. 

                            Článek 3
                             Sankce

                               § 6

1. Poruší-li   organizátor   akce   jako   právnická   osoba  nebo
   podnikající fyzická  osoba podmínky stanovené  tímto nařízením,
   může mu být uložena pokuta ve  smyslu ustanovení § 76 zákona č.
   133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.

2. Poruší-li   organizátor  akce   jako  fyzická   osoba  podmínky
   stanovené  tímto nařízením,  může mu  být uložena  pokuta podle
   zákona  č. 200/1990  Sb.,  o  přestupcích, ve  znění pozdějších
   předpisů. 

                            Článek 4
           Společná, přechodná a závěrečná ustanovení

                               § 7

1. U akcí uvedených v příloze č.  3 tohoto nařízení je organizátor
   akce povinen předložit obci, v  jejímž katastrálním území se má
   akce   uskutečnit,   zprávu   o   zajištění   podmínek  požární
   bezpečnosti.  Zprávu předkládá  nejméně 5  pracovních dnů  před
   zahájením  přípravných  prací  v  předpokládaném  místě  jejího
   konání. V  případě, že místo konání  akce přesahuje katastrální
   území  jedné  obce,  předkládá  organizátor  akce  tuto  zprávu
   i územně příslušnému Hasičskému záchrannému sboru kraje.

2. Obec nebo krajský úřad  mohou rozhodnout o vyslovení nesouhlasu
   s konáním akce, není-li  prokázáno zabezpečení podmínek požární
   ochrany  stanovených   předpisy  o  požární   ochraně  a  tímto
   nařízením.  Odvolání  proti  tomuto  rozhodnutí  nemá  odkladný
   účinek.

3. Jedná-li se o  akci, která je pořádána na  území dvou nebo více
   krajů,  musí  být  podmínky  požární  ochrany  zabezpečeny  dle
   nařízení   dotčených   krajů,   kterými   se  stanoví  podmínky
   k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje
   větší počet osob.

4. Prokazatelnost plnění povinností stanovených předpisy o požární
   ochraně16)   a   dodržování    podmínek   požární   bezpečnosti
   stanovených  tímto  nařízením  a  na  jeho  základě zabezpečuje
   organizátor akce.

5. Povinnost  dodržovat podmínky  požární ochrany  stanovené tímto
   nařízením  se  vztahuje  také  na  akce,  které se uskuteční po
   nabytí  jeho účinnosti,  i když  jejich příprava  byla zahájena
   před nabytím jeho účinnosti.

6. Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 8. listopadu 2002.
------------------------------------------------------------------
16) Např.  zákon  č.  133/1985  Sb.,  o  požární ochraně, ve znění
    pozdějších  předpisů, vyhláška  č. 246/2001  Sb., o  stanovení
    podmínek požární bezpečnosti a výkonu požárního dozoru.


                     Ing. Pavel Bradík, v.r.
                          hejtman kraje

                   Ing. Vladimír Derner, v.r.
                     zástupce hejtmana kraje 

  

                              Příl.1

            Podrobnosti při zřizování požární hlídky
               a stanovení úkolů organizátora akce

I. Zřizování požární hlídky

a) složení požární  hlídky z nižšího počtu  osob, než je stanoveno
   v §  3 odst.  7 tohoto  nařízení, nebo  z jedné  osoby je možné
   pouze v případech, kdy veškeré povinnosti určené požární hlídce
   mohou být  zajištěny tímto sníženým  počtem osob zařazených  do
   požární hlídky,

b) vyšší počet osob v požární  hlídce, resp. větší počet požárních
   hlídek  se  zřizuje  s  ohledem  na  počet  účastníků akce a na
   konkrétní  podmínky  pro  evakuaci  osob  a  zahájení hasebních
   prací, např.  s ohledem na rozlehlost  místa konání akce, počet
   účastníků, členitost únikových komunikací,

c) do požární hlídky mohou být zařazeny osoby starší 18 let, které
   musí být tělesně a duševně zdatné pro plnění stanovených úkolů,

d) členové  požární  hlídky  nesmí  nastupovat  k  výkonu činnosti
   v požární hlídce pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek
   ani tyto požívat během výkonu činnosti,17)

e) velitel i členové požární hlídky  musí být při akcích viditelně
   označeni  rukávovou   páskou  (nebo  jiným   vhodným  způsobem)
   s nápisem  "POŽÁRNÍ  HLÍDKA"   (doporučen  je  červený  podklad
   s černým nebo bílým nápisem),

f) úkoly  stanovené požární  hlídce musí  být uvedeny jednoznačně,
   konkrétním  osobám a  musí být  součástí odborné  přípravy osob
   zařazených do požární hlídky.
------------------------------------------------------------------
17) § 17  odst.  1  písm.  a)  zákona  č.  133/1985 Sb., o požární
    ochraně, ve znění pozdějších předpisů.

II. Úkoly požární hlídky a velitele požární hlídky

Velitel:

a) odpovídá za plnění úkolů požární hlídky,

b) zajišťuje provedení kontrolních úkonů podle § 3 odst. 10 tohoto
   nařízení ve  stanoveném rozsahu a  určeným způsobem a  pořízení
   záznamů   o   jejich   provedení   a   výsledcích   (zjištěných
   skutečnostech),  např.  v  požární  knize  nebo  jiném  určeném
   dokumentu. Dále zajistí, aby zápis podepsali ti, kteří kontrolu
   provedli. Záznam  musí obsahovat vždy datum  a čas, jména členů
   požární   hlídky,   stav   prostoru   (objektu)  včetně  popisu
   případných nedostatků a způsobu jejich odstranění,

c) předkládá záznam  o výsledku kontroly  provedené před zahájením
   akce  organizátorovi  akce  nebo  jím  určené  osobě,  což tito
   potvrdí svým podpisem,

d) předkládá  záznam o  výsledku kontroly  provedené při  ukončení
   akce  organizátorovi  akce  nebo  jím  určené  osobě,  což tito
   potvrdí svým podpisem.

Požární hlídka:

a) provádí kontrolu stanoveného  prostoru dle určených kontrolních
   úkonů (např.  rozmístění hasicích přístrojů,  zajištění volných
   únikových  komunikací   a  východů  včetně   funkčnosti  jejich
   vybavení  a provedení  označení, vybavení  hydrantových skříní,
   hydrantových   systémů)  a   vyžaduje  předložení   příslušných
   podkladů  a  dokladů,  jimiž  se  prokazuje  plnění stanovených
   povinností a podmínek požární bezpečnosti,

b) je  oprávněna vydávat  pokyny podle  § 5  odst. 1  a v  případě
   nebezpečí z  prodlení také podle §  3 odst. 10 písm.  b) tohoto
   nařízení,

c) plní další úkoly stanovené pořadatelem akce.

Osoba zařazená do požární hlídky je povinna:

a) zúčastnit  se odborné  přípravy,  jejíž  součástí je  mimo jiné
   seznámení   s   charakterem   akce,   s   místem  konání  akce,
   s dokumentací nebo  dokumenty, kterými jsou  stanoveny podmínky
   požární  bezpečnosti  pro  akci  (např.  úkoly  požární hlídky,
   požární  řád,  požární  poplachové  směrnice, požární evakuační
   plán,   dokumentace    prokazující   provozuschopnost   požárně
   bezpečnostních  zařízení,  dokumenty  související  s podmínkami
   stanovenými  tímto nařízením).  Vymezení dokumentů,  o které se
   jedná, je povinností organizátora akce,

b) k výkonu činnosti požární hlídky  nastoupit v časovém předstihu
   před zahájením akce stanoveném pořadatelem akce,

c) nosit  v  průběhu  akce   označení  rukávovou  páskou  "POŽÁRNÍ
   HLÍDKA".

Tímto nejsou  dotčeny povinnosti vyplývající z  předpisů o požární
ochraně. 

                              Příl.2

      Podrobnosti k provádění kontrol podle § 3 odst. 10)
                         tohoto nařízení

Kontrola plnění podmínek požární bezpečnosti pro akci se provádí:

a) před zahájením akce

1. v  souladu s  předpisy o požární  ochraně, a to  osobou odborně
   způsobilou  (§  5,  6  a  11  zákona  o  požární ochraně a § 12
   vyhlášky  o požární  prevenci); jedná  se zejména  o pravidelné
   kontroly   dodržování   předpisů   o   požární  ochraně  formou
   preventivních   požárních   prohlídek,   jejichž   součástí  je
   prověřování  dokladů o  plnění povinností  stanovených předpisy
   o požární ochraně,

2. v  rozsahu úkolů  stanovených organizátorem požární  hlídce pro
   konkrétní akci,  např. stav únikových cest  a únikových východů
   včetně   jejich   označení,    stav   příjezdových   komunikací
   a nástupních  ploch,  kontrola  rozmístění  hasicích přístrojů,
   úplnost   vybavení  hydrantových   systémů,  úplnost   označení
   příslušnými bezpečnostními tabulkami,  příkazy, zákazy a pokyny
   ve vztahu k požární ochraně.

b) v průběhu

1. provádět kontroly podle  předem stanovených konkrétních postupů
   s ohledem  na druh,  rozsah akce  a stanovení  odpovědnosti při
   odstraňování   případných  nedostatků   v  zabezpečení  požární
   ochrany zjištěných kontrolou v  době konání akce (např. bude-li
   zjištěno  zaparkované vozidlo  před únikovým  východem nebo  na
   příjezdové  komunikaci,  musí  být  zajištěno jeho přeparkování
   nebo odtah vozidla),

2. v  případě, že  v průběhu akce nastane  situace, která vyvolává
   bezprostřední  nebezpečí vzniku  požáru a  k odstranění  tohoto
   nebezpečí  nestačí jiná  opatření, nebo  je-li zjištěno,  že by
   v případě vzniku požáru byla  ohrožena nebo znemožněna záchrana
   osob  nebo majetku,  je organizátor  povinen zajistit přerušení
   akce   nebo  její   ukončení  tak,   aby  nenastalo   nebezpečí
   z prodlení.

Záznam  o  případných  zjištěních  je  nutno  provést jako součást
záznamu o kontrole při ukončení akce. 

                              Příl.3

       Vymezení akcí, u kterých musí být předložena zpráva
            o stanovení podmínek požární bezpečnosti

     Podle ustanovení § 7 odst.  1 tohoto nařízení musí být zpráva
o stanovení podmínek požární bezpečnosti předložena obci, v jejímž
katastrálním území se má akce uskutečnit (případně příslušnému HZS
kraje) v případě, že se jedná o:

1. akce  pořádané  podle  zákona  o  právu shromažďovacím2), např.
   průvody a manifestace,
2. shromáždění  související  s  poskytováním  služeb  (např. trhy,
   tržnice, jarmarky),
3. kulturní a sportovní akce pořádané mimo prostory k těmto účelům
   určené5),
4. jiná  shromáždění nesloužící  účelu uvedenému  v bodu  1. až 3.
   (např. poutě),
5. objekty  a zařízení,  která jsou  přemístitelná a  krátkodobého
   charakteru  (např. lehké  montované výstavní  haly, pneumatické
   haly, velké stany).
------------------------------------------------------------------
2) Např. zákon  č. 84/1990 Sb.,  o právu shromažďovacím,  ve znění
   pozdějších předpisů.
5) Zákon  č. 50/1976  Sb., o  územním plánování  a stavebním  řádu
   (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů. 

                              Příl.4

           Obsah identifikační karty prostoru (stavby)
           pro akce podle § 3 odst. 2 tohoto nařízení

     Není-li pro prostor (stavbu)  v dokumentaci ověřené stavebním
úřadem stanovena horní hranice počtu osob, které se mohou současně
v tomto  prostoru  vyskytovat,  zajistí  organizátor  akce v rámci
vymezení rozsahu  a způsobu zabezpečení požární  ochrany akce (viz
§ 3  odst.  5  tohoto  nařízení)  zpracování  identifikační  karty
prostoru (stavby), která bude obsahovat minimálně tyto údaje:

- velikost - využitelná plocha prostoru pro pořádání akce,
- stanovení horní hranice počtu zúčastněných osob,
- způsob a postup vyhlášení požárního poplachu,
- způsob zajištění  evakuace (přesné určení  kdo a jakým  způsobem
  oznámí  nutnost  evakuace  včetně  určených únikových komunikací
  a východů atd.), pomoci při zdolávání požáru,
- počet,   situování,   kapacita   (šířky)   únikových  komunikací
  a východů   včetně   pokynů    k   zabezpečení   jejich   trvalé
  provozuschopnosti,
- rozmístění,  typ  (D25,  C  52)  vnitřního hydrantového systému;
  umístění a vzdálenost venkovních hydrantů,
- počet, druh a rozmístění přenosných hasicích přístrojů,
- informace  o   dalších  věcných  prostředcích   požární  ochrany
  a požárně  bezpečnostních  zařízeních,  jsou-li  v  objektu nebo
  prostoru instalovány,
- umístění  uzávěru  vody,   plynu,  topení,  rozvodných  zařízení
  elektrické energie, jejich označení včetně přístupu k nim,
- seznam  a   rozmístění  použitých  výstražných   a  informačních
  tabulek.

     Identifikační karta  musí být trvale k  dispozici pro potřeby
požární  hlídky  a  seznámení  s  jejím  obsahem musí být součástí
odborné přípravy požární hlídky.