NAŘÍZENÍ
Královéhradeckého kraje
ze dne 9. října 2002,
kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany
při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob
Rada Královéhradeckého kraje v souladu s ustanovením
§ 7 a § 59 odst. 1 písm. k) zák. č. 129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, k provedení § 27
odst. 1 písm. f) bod 3. zák. č. 133/1985 Sb., o požární ochraně,
ve znění pozdějších předpisů, schválila dne 9. října 2002 svým
usnesením vydání tohoto závazného nařízení kraje:
Článek 1
Úvodní ustanovení
§ 1
1. Nařízením se stanoví podmínky zajištění požární bezpečnosti pro
zabezpečení kulturních, sportovních, společenských, zábavních,
politických, obchodních, náboženských a jiných obdobných akcí
a shromáždění, kterých se zúčastňuje větší počet osob (dále jen
"akce")1)2)
2. Za plnění podmínek stanovených tímto nařízením k zabezpečení
požární ochrany při akcích odpovídá právnická osoba,
podnikající fyzická osoba, fyzická osoba nebo skupina osob,
včetně sdružení občanů, obec nebo úřad, který pořádá akci na
území kraje; též svolavatel2) (dále jen "organizátor akce").
------------------------------------------------------------------
1) § 27 odst. 1 písm. f) bod 3. zák. č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně, ve znění pozdějších předpisů, § 9 písm. a) nařízení
vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně.
2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění
pozdějších předpisů.
§ 2
1. Pro účely tohoto nařízení se rozumí:
a) stanovením podmínek požární bezpečnosti při akcích - souhrn
opatření, kterými se stanoví rozsah a způsob zabezpečení
požární ochrany před zahájením akce, v jejím průběhu a při
jejím ukončení,
b) ukončením akce - ponechání místa konání akce v požárně
nezávadném stavu, včetně dodržení podmínek stanovených
smlouvou podle § 3 odst. 4 tohoto nařízení,
c) shromažďovacím prostorem - vnitřní nebo venkovní prostor
určený pro shromažďování většího počtu osob,3)
d) vnitřním shromažďovacím prostorem - prostor, který je po
obvodě a shora vymezený stavebními konstrukcemi, přičemž se
za stavební konstrukce považují také konstrukce
přemístitelné (posuvná stěna či střecha apod.) nebo
krátkodobé, popřípadě dočasné (stanové, kontejnerové,
buňkové apod.),4)
e) venkovním shromažďovacím prostorem - prostor, který je
neuzavřený po obvodě nebo shora, avšak vytvořený nebo
vymezený stavebními konstrukcemi (tribunou, pódiem, ohradní
stěnou, oplocením, přenosnými zábranami apod.), okolním
terénem nebo přírodním prostředím (svah, skála, vodní
plocha); také prostor v uzavřeném nebo polouzavřeném volném
prostranství (dvory apod.),4) prostor na veřejném
prostranství i mimo něj pod širým nebem.2)6)
2. Členění akcí podle místa konání a počtu osob:
a) akce ve vnitřním shromažďovacím prostoru podle odst. 1 písm.
c) a d) tohoto nařízení, určeném k tomuto účelu v souladu se
zvláštním právním předpisem5),
1. u něhož z dokumentace ověření stavebním úřadem5) vyplývá
počet osob, pro které je prostor určen (tj. dolní i horní
hranice),
2. u něhož nebyla v dokumentaci ověřené stavebním úřadem5)
stanovena dolní hranice počtu osob, které se mohou
v tomto prostoru současně vyskytovat, pak se za tento
počet považuje 200 osob a více; nebyla-li v dokumentaci
ověřené stavebním úřadem5) stanovena horní hranice počtu
osob, které se mohou současně v tomto prostoru
vyskytovat, pak tento počet určí jeho vlastník (dále se
uplatňuje postup dle § 2 odst. 2 zákona o požární
ochraně),
b) akce ve venkovním shromažďovacím prostoru podle odst. 1
písm. c) a e) tohoto nařízení určeném k tomuto účelu
v souladu se zvláštním právním předpisem5),
1. u něhož z dokumentace ověřené stavebním úřadem5) vyplývá
počet osob, pro které je prostor určen (tj. dolní i horní
hranice),
2. u něhož nebyla v dokumentaci ověřené stavebním úřadem5)
stanovena dolní hranice počtu osob, které se mohou
v tomto prostoru současně vyskytovat, pak se za tento
počet považuje 200 osob a více; nebyla-li v dokumentaci
ověřené stavebním úřadem5) stanovena horní hranice počtu
osob, které se mohou současně v tomto prostoru
vyskytovat, pak tento počet určí jeho vlastník (dále se
uplatňuje postup dle § 2 odst. 2 zákona o požární
ochraně),
c) akce ve venkovním shromažďovacím prostoru, kterých se
zúčastní 300 osob a více; v případě akcí na veřejném
prostranství i mimo ně pod širým nebem,2)6) kterých se
zúčastní 900 osob a více.
------------------------------------------------------------------
2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění
pozdějších předpisů.
3) Např. § 3 písm. e) vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj č.
137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu,
ČSN 73 0831.
4) ČSN 73 0831 Požární bezpečnost staveb. Shromažďovací prostory.
5) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
6) Např. § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění pozdějších předpisů.
Článek 2
Stanovení podmínek požární bezpečnosti pro pořádání akce
§ 3
1. K pořádání akce lze využívat pouze prostor (stavbu, místo),
který byl k tomu účelu určen v souladu se zvláštním právním
předpisem7), přičemž nesmí být překročen maximální počet osob
prokazatelně stanovený podle § 2 odst. 2 písm. a) a b) tohoto
nařízení.
2. K pořádání akcí podle § 2 odst. 2 písm. a) bod 2. a písm. b)
bod 2. tohoto nařízení, v případě, že pro objekt není
v dokumentaci ověřené stavebním úřadem stanovena horní hranice
počtu osob, které se mohou současně v tomto prostoru
vyskytovat, zajistí organizátor akce, jako součást stanovení
rozsahu a způsobu zabezpečení požární ochrany podle § 3 odst.
5 tohoto nařízení, zpracování identifikační karty prostoru
(stavby) v rozsahu podle přílohy č. 4 tohoto nařízení.
3. Při akcích podle § 2 odst. 2 písm. c) tohoto nařízení,
nelze-li zajistit prokazatelnost nepřekročení maximálního
počtu zúčastněných osob, zabezpečí organizátor akce požární
bezpečnost v souladu s tímto nařízením.
4. V případě, že organizátor akce není vlastníkem prostoru
(stavby, místa), kde se akce koná, kromě veřejného
prostranství, musí být před započetím akce rozsah odpovědností
stanoven smlouvou s vlastníkem prostoru.8)
5. Organizátor akce prokazatelně stanoví rozsah a způsob
zabezpečení požární ochrany, včetně povinností a způsobu
plnění úkolů všech osob podílejících se na organizačním
a technickém zajištění akce a osob účastnících se akce,
přičemž postupuje způsobem stanoveným zvláštním právním
předpisem.9)
6. V případě pořádání akcí opakovaně na tomtéž místě za shodných
podmínek lze stanovit rozsah a způsob zabezpečení požární
ochrany pro určený počet akcí jednotně, přičemž před každou
jednotlivou akcí musí být provedena kontrola dodržování
stanovených podmínek požární bezpečnosti podle § 3 odst. 10
tohoto nařízení včetně odstranění zjištěných závad.
7. Organizátor akce je povinen zřídit preventivní požární hlídku
(dále jen "požární hlídka"). Pokud to vyžaduje povaha akce
(např. rozlehlost místa konání, počet účastníků, možnosti
úniku osob), je povinen zřídit větší počet požárních hlídek.
Požární hlídka je zpravidla složena z velitele a dvou členů.
Je-li organizátorem akce2)6) fyzická osoba, pak povinnosti
k zajištění požární bezpečnosti akce, stanovené tímto
nařízením požární hlídce, zabezpečí tato fyzická osoba
prostřednictvím potřebného počtu způsobilých pořadatelů.10)
8. Organizátor akce zajišťuje odpovídající podmínky pro činnost
požárních hlídek, zejména je povinen zajistit, aby:
a) činnost v požární hlídce vykonávaly pouze osoby, které
absolvovaly odbornou přípravu,11)
b) úkoly požární hlídky, včetně určení stanoviště hlídek, byly
vymezeny tak, aby je bylo možné velitelem a členy požární
hlídky realizovat a byly vždy stanoveny konkrétní fyzické
osobě (podrobnosti k činnostem požárních hlídek jsou
uvedeny v příloze č. 1 tohoto nařízení),
c) byl stanoven a zabezpečen mezi velitelem a členy požární
hlídky, v případě většího počtu požárních hlídek i mezi
veliteli požárních hlídek, funkční způsob komunikace pro
průběh akce k zajištění neodkladného předávání informací.
9. Organizátor akce seznámí odpovídajícím způsobem a v potřebném
rozsahu se stanovenými opatřeními k zabezpečení požární
ochrany:
a) účastníky akce (např. rozmístěním informačních
a bezpečnostních tabulek a značení, upozorněním na omezení,
které může být součástí pozvánky či prezentace akce),
b) osoby podílející se na zabezpečení akce (např. požární
hlídky, pořadatelská služba),
c) účinkující (např. osoby zajišťující program a vystoupení,
prodejci včetně všech osob zajišťujících pro ně technické
zázemí; dále jen "účinkující").
10. Organizátor akce zajistí kontrolu plnění stanovených podmínek
požární bezpečnosti pro akci:
a) před jejím zahájením (včetně přípravných činností),
b) v jejím průběhu,
c) při ukončení akce.
Podrobnosti k zajištění kontroly jsou uvedeny v příloze č. 1 a č.
2 tohoto nařízení.
V případě, že
1. byly při kontrole před zahájením akce zjištěny závažné
nedostatky a tyto nebyly odstraněny - organizátor akci nesmí
zahájit,
2. v průběhu akce nastane situace, která vyvolává bezprostřední
nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí
jiná opatření - organizátor je povinen akci přerušit, popřípadě
ukončit. Přerušení nebo ukončení akce organizátor akce
zabezpečí i tehdy, jestliže by v případě vzniku požáru byly
ohroženy nebo znemožněny - únik, záchrana osob nebo majetku.
11. K vytvoření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce
organizátor akce dále zajistí:
a) vymezení prostoru pro příjezd a umístění mobilní požární
techniky jednotek požární ochrany, a to vždy i v případě
akce konané ve venkovním shromažďovacím prostoru; musí být
vyznačen zákaz parkování vozidel v místech, kde by bránila
příjezdu mobilní požární techniky jednotek požární ochrany,
východům z prostor (stavby), které mají sloužit k úniku
osob nebo evakuaci, či znemožnila použití odběrního místa
požární vody,
b) umístění atrakcí (např. pouťových), prodejních míst nebo
stánků, ukázek služeb apod. tak, aby byl umožněn průjezd
požární techniky a nedošlo k zastavení nebo omezení
přístupu k požárně bezpečnostním zařízením nebo věcným
prostředkům požární ochrany, které jsou potřebné
k provedení zásahu, např. požární hydranty,
c) rozmístění a umístění12) hasicích přístrojů v potřebném
množství a druzích na vhodných a dobře přístupných místech.
12. V případě, že účastník akce (fyzická osoba) nedodržuje
podmínky tohoto nařízení, nerespektuje pokyny organizátora,
požární hlídky nebo členů pořadatelské služby týkající se
požární bezpečnosti při akci, organizátor akce zabezpečí
postup pro vyloučení takové fyzické osoby z účasti na akci.
------------------------------------------------------------------
2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění
pozdějších předpisů.
6) Např. § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění pozdějších předpisů.
7) Např. § 85 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů.
8) § 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění
pozdějších předpisů.
9) § 15 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární
bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška
o požární prevenci).
10) § 6 odst. 5 zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve
znění pozdějších předpisů.
11) § 16 a 16a zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění
pozdějších předpisů a § 24 vyhlášky ministerstva vnitra č.
246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti.
12) § 2 odst. 5 a 6 a § 3 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení
podmínek požární bezpečnosti.
§ 4
1. Při akcích ve vnitřním shromažďovacím prostoru, jejichž
součástí (tj. součástí programu, produkce, představení) jsou
efekty s otevřeným ohněm nebo obdobným možným zdrojem zapálení
(žhavé částice, žhavé předměty apod.), musí být zajištěna
opatření dle § 3 odst. 5 tohoto nařízení, přičemž musí být brán
zřetel i na úpravu hořlavých látek (např. scénických staveb,
dekorací a textilií) ke snížení jejich hořlavosti.13)
2. V prostorách, kde bylo jako součást stavby na základě
dokumentace ověřené stavebním úřadem5) realizováno zvýšení
požární odolnosti stavebních konstrukcí snížením hořlavosti
stavebních hmot13) nebo snížení hořlavosti scénických
materiálů, musí být při kontrole podle § 3 odst. 10 tohoto
nařízení před zahájením akce k dispozici doklady o existenci
a dodržení těchto úprav a o provozuschopnosti požárně
bezpečnostních zařízení.
3. Při akcích, jejichž součástí bude provádění některých činností,
které by mohly představovat zvláštní rizika (např.
pyrotechnické efekty, ohňostroje, plnění balónků plynem,
elektrozařízení ve stáncích), musí být dodržovány požadavky
zvláštních právních předpisů14); plnění balónků plyny, které ve
směsi se vzduchem tvoří hořlavou nebo výbušnou směs (např.
vodík, acetylén), je zakázáno.
4. Je-li součástí akce konání ohňostroje, musí být nejméně 5
pracovních dnů před jejím zahájením tato skutečnost písemně
oznámena územně příslušnému Hasičskému záchrannému sboru
kraje15), který může stanovit další podmínky pro tuto činnost
nebo ji v odůvodněných případech (např. v době zvýšeného
nebezpečí vzniku požáru) zakázat.
------------------------------------------------------------------
5) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
13) § 2 odst. 4 písm. f) vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení
podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního
dozoru.
14) Např. vyhláška Českého báňského úřadu č. 174/1992 Sb.,
o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi.
15) Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České
republiky a o změně některých zákonů.
16) Např. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění
pozdějších předpisů, vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení
podmínek požární bezpečnosti a výkonu požárního dozoru.
§ 5
1. Účinkující a účastníci akce musí dodržovat povinnosti
vyplývající z předpisů o požární ochraně16), tohoto nařízení
a dalších pokynů organizátora akce vztahujících se
k zabezpečení požární ochrany, požární hlídky nebo členů
pořadatelské služby týkající se požární bezpečnosti při akci.
2. Účastníkům akce je zakázáno přinášet nebo použít při akci
jakékoliv látky nebo předměty, které by mohly být použity jako
zápalný prostředek (např. zápalná láhev).
3. Při akci nesmí její účastníci manipulovat s prostředky, které
mohou způsobit hoření a v jeho důsledku ohrožení života, zdraví
a majetku. V případě běžných předmětů (např. zapalovač) si musí
fyzická osoba počínat tak, aby nedošlo k požáru17).
------------------------------------------------------------------
16) Např. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění
pozdějších předpisů, vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení
podmínek požární bezpečnosti a výkonu požárního dozoru.
17) § 17 odst. 1 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
Článek 3
Sankce
§ 6
1. Poruší-li organizátor akce jako právnická osoba nebo
podnikající fyzická osoba podmínky stanovené tímto nařízením,
může mu být uložena pokuta ve smyslu ustanovení § 76 zákona č.
133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
2. Poruší-li organizátor akce jako fyzická osoba podmínky
stanovené tímto nařízením, může mu být uložena pokuta podle
zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších
předpisů.
Článek 4
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
§ 7
1. U akcí uvedených v příloze č. 3 tohoto nařízení je organizátor
akce povinen předložit obci, v jejímž katastrálním území se má
akce uskutečnit, zprávu o zajištění podmínek požární
bezpečnosti. Zprávu předkládá nejméně 5 pracovních dnů před
zahájením přípravných prací v předpokládaném místě jejího
konání. V případě, že místo konání akce přesahuje katastrální
území jedné obce, předkládá organizátor akce tuto zprávu
i územně příslušnému Hasičskému záchrannému sboru kraje.
2. Obec nebo krajský úřad mohou rozhodnout o vyslovení nesouhlasu
s konáním akce, není-li prokázáno zabezpečení podmínek požární
ochrany stanovených předpisy o požární ochraně a tímto
nařízením. Odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný
účinek.
3. Jedná-li se o akci, která je pořádána na území dvou nebo více
krajů, musí být podmínky požární ochrany zabezpečeny dle
nařízení dotčených krajů, kterými se stanoví podmínky
k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje
větší počet osob.
4. Prokazatelnost plnění povinností stanovených předpisy o požární
ochraně16) a dodržování podmínek požární bezpečnosti
stanovených tímto nařízením a na jeho základě zabezpečuje
organizátor akce.
5. Povinnost dodržovat podmínky požární ochrany stanovené tímto
nařízením se vztahuje také na akce, které se uskuteční po
nabytí jeho účinnosti, i když jejich příprava byla zahájena
před nabytím jeho účinnosti.
6. Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 8. listopadu 2002.
------------------------------------------------------------------
16) Např. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění
pozdějších předpisů, vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení
podmínek požární bezpečnosti a výkonu požárního dozoru.
Ing. Pavel Bradík, v.r.
hejtman kraje
Ing. Vladimír Derner, v.r.
zástupce hejtmana kraje
Příl.1
Podrobnosti při zřizování požární hlídky
a stanovení úkolů organizátora akce
I. Zřizování požární hlídky
a) složení požární hlídky z nižšího počtu osob, než je stanoveno
v § 3 odst. 7 tohoto nařízení, nebo z jedné osoby je možné
pouze v případech, kdy veškeré povinnosti určené požární hlídce
mohou být zajištěny tímto sníženým počtem osob zařazených do
požární hlídky,
b) vyšší počet osob v požární hlídce, resp. větší počet požárních
hlídek se zřizuje s ohledem na počet účastníků akce a na
konkrétní podmínky pro evakuaci osob a zahájení hasebních
prací, např. s ohledem na rozlehlost místa konání akce, počet
účastníků, členitost únikových komunikací,
c) do požární hlídky mohou být zařazeny osoby starší 18 let, které
musí být tělesně a duševně zdatné pro plnění stanovených úkolů,
d) členové požární hlídky nesmí nastupovat k výkonu činnosti
v požární hlídce pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek
ani tyto požívat během výkonu činnosti,17)
e) velitel i členové požární hlídky musí být při akcích viditelně
označeni rukávovou páskou (nebo jiným vhodným způsobem)
s nápisem "POŽÁRNÍ HLÍDKA" (doporučen je červený podklad
s černým nebo bílým nápisem),
f) úkoly stanovené požární hlídce musí být uvedeny jednoznačně,
konkrétním osobám a musí být součástí odborné přípravy osob
zařazených do požární hlídky.
------------------------------------------------------------------
17) § 17 odst. 1 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
II. Úkoly požární hlídky a velitele požární hlídky
Velitel:
a) odpovídá za plnění úkolů požární hlídky,
b) zajišťuje provedení kontrolních úkonů podle § 3 odst. 10 tohoto
nařízení ve stanoveném rozsahu a určeným způsobem a pořízení
záznamů o jejich provedení a výsledcích (zjištěných
skutečnostech), např. v požární knize nebo jiném určeném
dokumentu. Dále zajistí, aby zápis podepsali ti, kteří kontrolu
provedli. Záznam musí obsahovat vždy datum a čas, jména členů
požární hlídky, stav prostoru (objektu) včetně popisu
případných nedostatků a způsobu jejich odstranění,
c) předkládá záznam o výsledku kontroly provedené před zahájením
akce organizátorovi akce nebo jím určené osobě, což tito
potvrdí svým podpisem,
d) předkládá záznam o výsledku kontroly provedené při ukončení
akce organizátorovi akce nebo jím určené osobě, což tito
potvrdí svým podpisem.
Požární hlídka:
a) provádí kontrolu stanoveného prostoru dle určených kontrolních
úkonů (např. rozmístění hasicích přístrojů, zajištění volných
únikových komunikací a východů včetně funkčnosti jejich
vybavení a provedení označení, vybavení hydrantových skříní,
hydrantových systémů) a vyžaduje předložení příslušných
podkladů a dokladů, jimiž se prokazuje plnění stanovených
povinností a podmínek požární bezpečnosti,
b) je oprávněna vydávat pokyny podle § 5 odst. 1 a v případě
nebezpečí z prodlení také podle § 3 odst. 10 písm. b) tohoto
nařízení,
c) plní další úkoly stanovené pořadatelem akce.
Osoba zařazená do požární hlídky je povinna:
a) zúčastnit se odborné přípravy, jejíž součástí je mimo jiné
seznámení s charakterem akce, s místem konání akce,
s dokumentací nebo dokumenty, kterými jsou stanoveny podmínky
požární bezpečnosti pro akci (např. úkoly požární hlídky,
požární řád, požární poplachové směrnice, požární evakuační
plán, dokumentace prokazující provozuschopnost požárně
bezpečnostních zařízení, dokumenty související s podmínkami
stanovenými tímto nařízením). Vymezení dokumentů, o které se
jedná, je povinností organizátora akce,
b) k výkonu činnosti požární hlídky nastoupit v časovém předstihu
před zahájením akce stanoveném pořadatelem akce,
c) nosit v průběhu akce označení rukávovou páskou "POŽÁRNÍ
HLÍDKA".
Tímto nejsou dotčeny povinnosti vyplývající z předpisů o požární
ochraně.
Příl.2
Podrobnosti k provádění kontrol podle § 3 odst. 10)
tohoto nařízení
Kontrola plnění podmínek požární bezpečnosti pro akci se provádí:
a) před zahájením akce
1. v souladu s předpisy o požární ochraně, a to osobou odborně
způsobilou (§ 5, 6 a 11 zákona o požární ochraně a § 12
vyhlášky o požární prevenci); jedná se zejména o pravidelné
kontroly dodržování předpisů o požární ochraně formou
preventivních požárních prohlídek, jejichž součástí je
prověřování dokladů o plnění povinností stanovených předpisy
o požární ochraně,
2. v rozsahu úkolů stanovených organizátorem požární hlídce pro
konkrétní akci, např. stav únikových cest a únikových východů
včetně jejich označení, stav příjezdových komunikací
a nástupních ploch, kontrola rozmístění hasicích přístrojů,
úplnost vybavení hydrantových systémů, úplnost označení
příslušnými bezpečnostními tabulkami, příkazy, zákazy a pokyny
ve vztahu k požární ochraně.
b) v průběhu
1. provádět kontroly podle předem stanovených konkrétních postupů
s ohledem na druh, rozsah akce a stanovení odpovědnosti při
odstraňování případných nedostatků v zabezpečení požární
ochrany zjištěných kontrolou v době konání akce (např. bude-li
zjištěno zaparkované vozidlo před únikovým východem nebo na
příjezdové komunikaci, musí být zajištěno jeho přeparkování
nebo odtah vozidla),
2. v případě, že v průběhu akce nastane situace, která vyvolává
bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto
nebezpečí nestačí jiná opatření, nebo je-li zjištěno, že by
v případě vzniku požáru byla ohrožena nebo znemožněna záchrana
osob nebo majetku, je organizátor povinen zajistit přerušení
akce nebo její ukončení tak, aby nenastalo nebezpečí
z prodlení.
Záznam o případných zjištěních je nutno provést jako součást
záznamu o kontrole při ukončení akce.
Příl.3
Vymezení akcí, u kterých musí být předložena zpráva
o stanovení podmínek požární bezpečnosti
Podle ustanovení § 7 odst. 1 tohoto nařízení musí být zpráva
o stanovení podmínek požární bezpečnosti předložena obci, v jejímž
katastrálním území se má akce uskutečnit (případně příslušnému HZS
kraje) v případě, že se jedná o:
1. akce pořádané podle zákona o právu shromažďovacím2), např.
průvody a manifestace,
2. shromáždění související s poskytováním služeb (např. trhy,
tržnice, jarmarky),
3. kulturní a sportovní akce pořádané mimo prostory k těmto účelům
určené5),
4. jiná shromáždění nesloužící účelu uvedenému v bodu 1. až 3.
(např. poutě),
5. objekty a zařízení, která jsou přemístitelná a krátkodobého
charakteru (např. lehké montované výstavní haly, pneumatické
haly, velké stany).
------------------------------------------------------------------
2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění
pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Příl.4
Obsah identifikační karty prostoru (stavby)
pro akce podle § 3 odst. 2 tohoto nařízení
Není-li pro prostor (stavbu) v dokumentaci ověřené stavebním
úřadem stanovena horní hranice počtu osob, které se mohou současně
v tomto prostoru vyskytovat, zajistí organizátor akce v rámci
vymezení rozsahu a způsobu zabezpečení požární ochrany akce (viz
§ 3 odst. 5 tohoto nařízení) zpracování identifikační karty
prostoru (stavby), která bude obsahovat minimálně tyto údaje:
- velikost - využitelná plocha prostoru pro pořádání akce,
- stanovení horní hranice počtu zúčastněných osob,
- způsob a postup vyhlášení požárního poplachu,
- způsob zajištění evakuace (přesné určení kdo a jakým způsobem
oznámí nutnost evakuace včetně určených únikových komunikací
a východů atd.), pomoci při zdolávání požáru,
- počet, situování, kapacita (šířky) únikových komunikací
a východů včetně pokynů k zabezpečení jejich trvalé
provozuschopnosti,
- rozmístění, typ (D25, C 52) vnitřního hydrantového systému;
umístění a vzdálenost venkovních hydrantů,
- počet, druh a rozmístění přenosných hasicích přístrojů,
- informace o dalších věcných prostředcích požární ochrany
a požárně bezpečnostních zařízeních, jsou-li v objektu nebo
prostoru instalovány,
- umístění uzávěru vody, plynu, topení, rozvodných zařízení
elektrické energie, jejich označení včetně přístupu k nim,
- seznam a rozmístění použitých výstražných a informačních
tabulek.
Identifikační karta musí být trvale k dispozici pro potřeby
požární hlídky a seznámení s jejím obsahem musí být součástí
odborné přípravy požární hlídky.