NAŘÍZENÍ Královéhradeckého kraje ze dne 9. října 2002, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v budovách zvláštního významu na území Královéhradeckého kraje Rada Královéhradeckého kraje v souladu s ustanovením § 7 a § 59 odst. 1 písm. k) zák. č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, k provedení § 27 odst. 1 písm. f) bod 2. zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, schválila dne 9. října 2002 svým usnesením vydání tohoto závazného nařízení kraje: Článek 1 Úvodní ustanovení § 1 Předmět úpravy 1. Účelem tohoto nařízení je stanovit podmínky k zabezpečení požární ochrany v budovách zvláštního významu. Jedná se o stanovení souhrnu opatření, kterými se vymezuje rozsah a způsob zabezpečení těchto budov v souladu s předpisy požární ochrany. 2. Za plnění podmínek k zabezpečení požární ochrany v budovách zvláštního významu odpovídají právnické osoby a podnikající fyzické osoby (dále jen provozovatel), které využívají prostory k provozování činnosti v daných budovách. Povinné subjekty zajišťují plnění povinností na úseku požární ochrany ve smyslu zákona o požární ochraně.1) ------------------------------------------------------------------ 1) § 2 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. § 2 Definování budov zvláštního významu Za budovy zvláštního významu pro účely tohoto nařízení jsou považovány budovy, u kterých by případný požár mohl znamenat: a) ohrožení zásobování obyvatel základními životními potřebami, b) ohrožení základních funkcí orgánů státní správy, c) nenahraditelné ztráty na kulturních památkách, d) ohrožení objektů, jejichž funkce je v daném regionu jinými prostředky nenahraditelná. § 3 Členění budov zvláštního významu 1. Budovy, u kterých by případný požár mohl znamenat ohrožení zásobování obyvatel základními životními potřebami2): a) budovy elektráren, sloužící k dodávce energie, její výrobě, nebo budovy, na nichž uvedené funkce závisí, o výkonu 200 MW a vyšší, b) rozvodny elektrické energie a transformovny o napětí 440 a 220 kV, c) velmi vysokotlaké regulační stanice plynu - soubor strojního zařízení a vybavení pro automatickou regulaci vstupního velmi vysokotlakého přetlaku plynu na velmi vysoký nebo vysoký, popř. střední nebo nízký výstupní přetlak v souladu s předem nastavenými hodnotami, včetně stavební části, d) budovy tepláren, sloužící k výrobě a dodávce tepla pro 2 000 bytových jednotek a více, nebo budovy, na nichž uvedené funkce závisí, e) zdravotnická zařízení - nemocnice.3) 2. Budovy, u kterých by případný požár mohl znamenat ohrožení základních funkcí orgánů státní správy: a) úřady kraje, b) Ústřední banka České republiky (tj. Česká národní banka4)), c) zeměměřický úřad a katastrální úřady,5) d) česká správa sociálního zabezpečení, e) archivy.6) 3. Budovy, u kterých by případný požár mohl znamenat nenahraditelné ztráty na kulturních památkách7): a) kulturní památky - nemovité i movité věci, popř. jejich soubory, které jsou Ministerstvem kultury prohlášeny za kulturní památky, b) národní kulturní památky - kulturní památky prohlášené nařízením vlády České republiky za národní kulturní památky. 4. Budovy, jejichž funkce je v daném regionu dostupnými prostředky nenahraditelná: a) objekty, v nichž je zajišťována činnost složek Integrovaného záchranného systému, b) sklady prostředků ochrany obyvatelstva. ------------------------------------------------------------------ 2) Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy. 3) Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů. 4) Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů. 5) Zákon č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních úřadech, ve znění pozdějších předpisů. 6) Zákon č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších předpisů. 7) Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů. Článek 2 Stanovení podmínek požární bezpečnosti a podmínek pro hašení požáru a pro záchranné práce v budovách zvláštního významu § 4 Vytvoření podmínek pro provedení rychlého a účinného zásahu, evakuace osob, zvířat a materiálu a záchranných prací K vytvoření podmínek pro provedení rychlého a účinného zásahu, evakuace osob, zvířat a materiálu a záchranných prací je provozovatel povinen: 1. Písemně stanovit podmínky pro zajištění vstupu jednotky požární ochrany k provedení případného zásahu v budově zvláštního významu, zejména k překonání bezpečnostních bariér, které budou v takových budovách zřízeny apod.; tyto podklady předat Hasičskému záchrannému sboru kraje (dále jen HZS). 2. Vymezit možná kolizní místa v budově z hlediska zásahu jednotky požární ochrany nebo místa, u kterých lze předpokládat komplikaci nebo neobvyklé podmínky pro zasahující jednotku požární ochrany. Při jejich vymezení je nutno spolupracovat s HZS kraje a podklady předat HZS kraje. 3. Neprodleně hlásit na místně příslušný územní odbor HZS Královéhradeckého kraje jakékoliv změny oproti původnímu stavu v obsahu dokumentů předaných HZS. Jedná se např. o změny na příjezdových komunikacích k budově, na nástupních plochách u budovy, přístupu k nim nebo v příjezdu ke zdrojům vody pro hašení požárů nebo jejich nedostatečnosti. 4. Provádět pravidelné preventivní požární prohlídky ve lhůtách zkrácených oproti lhůtám stanovených příslušnými předpisy8). Lhůty se stanoví následovně: a) v budovách, kde jsou provozovány činnosti s vysokým požárním nebezpečím, se pravidelné preventivní prohlídky provádějí minimálně 1x za měsíc, b) v budovách, kde jsou provozovány činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím, se pravidelné preventivní prohlídky provádějí minimálně 1x za tři měsíce, c) v budovách, kde jsou provozovány činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí, se pravidelné preventivní prohlídky provádějí minimálně 1x za půl roku. 5. Provádět kontrolu únikových komunikací, vnějších a vnitřních zásahových cest, včetně žebříků, přístupnosti k nim, jejich provozuschopnosti (i v zimním období), správnosti značení ve lhůtě nejméně 1x měsíčně. K plnění této povinnosti určit, o které části vně i uvnitř budovy se jedná, jaké nároky jsou na ně kladeny a co představuje žádoucí stav. ------------------------------------------------------------------ 8) Vyhláška Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru. § 5 Stanovení podmínek pro bezpečný pobyt a pohyb osob V budovách zvláštního významu, kde jsou provozovány činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím nebo vysokým požárním nebezpečím, provozovatel stanoví podmínky pro bezpečný pobyt a pohyb osob v budově. Pokud se bude jednat o budovy, ve kterých jsou složité podmínky pro zásah, zajistí provádění cvičného požárního poplachu minimálně 1x za rok. Článek 3 Sankce § 6 1. Poruší-li provozovatel nebo vlastník budovy zvláštního významu jako právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba podmínky stanovené tímto nařízením, může mu být uložena pokuta ve smyslu ustanovení § 11 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů. 2. Poruší-li provozovatel nebo vlastník budovy zvláštního významu jako fyzická osoba podmínky stanovené tímto nařízením, může mu být uložena pokuta podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Článek 4 Společná, přechodná a závěrečná ustanovení § 7 1. Nařízení kraje definuje v obecné podobě "budovy zvláštního významu", bez konkretizace jednotlivých budov. Ve smyslu tohoto nařízení kraje jsou vypracovány přílohy jako neveřejný seznam, ve kterém jsou jednotlivé objekty určeny. 2. Všem vlastníkům a provozovatelům budov zvláštního významu bude předepsaným způsobem doručeno oznámení, že byli do tohoto neveřejného seznamu zahrnuti. 3. Seznam budov zvláštního významu bude k dispozici na Krajském úřadě Královéhradeckého kraje a územně příslušném Hasičském záchranném sboru kraje. 4. Provozovatel budovy zvláštního významu může přenést povinnosti vyplývající z tohoto nařízení na vlastníka budovy zvláštního významu, a to uzavřením smlouvy. 5. Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 8. listopadu 2002. Ing. Pavel Bradík, v.r. hejtman kraje Ing. Vladimír Derner, v.r. zástupce hejtmana kraje