NAŘÍZENÍ
Královéhradeckého kraje
ze dne 9. října 2002,
kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany
v budovách zvláštního významu na území Královéhradeckého kraje
Rada Královéhradeckého kraje v souladu s ustanovením
§ 7 a § 59 odst. 1 písm. k) zák. č. 129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, k provedení § 27
odst. 1 písm. f) bod 2. zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně,
ve znění pozdějších předpisů, schválila dne 9. října 2002 svým
usnesením vydání tohoto závazného nařízení kraje:
Článek 1
Úvodní ustanovení
§ 1
Předmět úpravy
1. Účelem tohoto nařízení je stanovit podmínky k zabezpečení
požární ochrany v budovách zvláštního významu. Jedná se
o stanovení souhrnu opatření, kterými se vymezuje rozsah
a způsob zabezpečení těchto budov v souladu s předpisy požární
ochrany.
2. Za plnění podmínek k zabezpečení požární ochrany v budovách
zvláštního významu odpovídají právnické osoby a podnikající
fyzické osoby (dále jen provozovatel), které využívají prostory
k provozování činnosti v daných budovách. Povinné subjekty
zajišťují plnění povinností na úseku požární ochrany ve smyslu
zákona o požární ochraně.1)
------------------------------------------------------------------
1) § 2 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění
pozdějších předpisů.
§ 2
Definování budov zvláštního významu
Za budovy zvláštního významu pro účely tohoto nařízení jsou
považovány budovy, u kterých by případný požár mohl znamenat:
a) ohrožení zásobování obyvatel základními životními potřebami,
b) ohrožení základních funkcí orgánů státní správy,
c) nenahraditelné ztráty na kulturních památkách,
d) ohrožení objektů, jejichž funkce je v daném regionu jinými
prostředky nenahraditelná.
§ 3
Členění budov zvláštního významu
1. Budovy, u kterých by případný požár mohl znamenat ohrožení
zásobování obyvatel základními životními potřebami2):
a) budovy elektráren, sloužící k dodávce energie, její výrobě,
nebo budovy, na nichž uvedené funkce závisí, o výkonu 200 MW
a vyšší,
b) rozvodny elektrické energie a transformovny o napětí 440
a 220 kV,
c) velmi vysokotlaké regulační stanice plynu - soubor strojního
zařízení a vybavení pro automatickou regulaci vstupního
velmi vysokotlakého přetlaku plynu na velmi vysoký nebo
vysoký, popř. střední nebo nízký výstupní přetlak v souladu
s předem nastavenými hodnotami, včetně stavební části,
d) budovy tepláren, sloužící k výrobě a dodávce tepla pro 2
000 bytových jednotek a více, nebo budovy, na nichž uvedené
funkce závisí,
e) zdravotnická zařízení - nemocnice.3)
2. Budovy, u kterých by případný požár mohl znamenat ohrožení
základních funkcí orgánů státní správy:
a) úřady kraje,
b) Ústřední banka České republiky (tj. Česká národní banka4)),
c) zeměměřický úřad a katastrální úřady,5)
d) česká správa sociálního zabezpečení,
e) archivy.6)
3. Budovy, u kterých by případný požár mohl znamenat
nenahraditelné ztráty na kulturních památkách7):
a) kulturní památky - nemovité i movité věci, popř. jejich
soubory, které jsou Ministerstvem kultury prohlášeny za
kulturní památky,
b) národní kulturní památky - kulturní památky prohlášené
nařízením vlády České republiky za národní kulturní památky.
4. Budovy, jejichž funkce je v daném regionu dostupnými prostředky
nenahraditelná:
a) objekty, v nichž je zajišťována činnost složek Integrovaného
záchranného systému,
b) sklady prostředků ochrany obyvatelstva.
------------------------------------------------------------------
2) Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové
stavy.
3) Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů.
4) Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších
předpisů.
5) Zákon č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních úřadech,
ve znění pozdějších předpisů.
6) Zákon č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších
předpisů.
7) Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění
pozdějších předpisů.
Článek 2
Stanovení podmínek požární bezpečnosti
a podmínek pro hašení požáru a pro záchranné
práce v budovách zvláštního významu
§ 4
Vytvoření podmínek pro provedení rychlého
a účinného zásahu, evakuace osob, zvířat a materiálu
a záchranných prací
K vytvoření podmínek pro provedení rychlého a účinného
zásahu, evakuace osob, zvířat a materiálu a záchranných prací je
provozovatel povinen:
1. Písemně stanovit podmínky pro zajištění vstupu jednotky požární
ochrany k provedení případného zásahu v budově zvláštního
významu, zejména k překonání bezpečnostních bariér, které budou
v takových budovách zřízeny apod.; tyto podklady předat
Hasičskému záchrannému sboru kraje (dále jen HZS).
2. Vymezit možná kolizní místa v budově z hlediska zásahu jednotky
požární ochrany nebo místa, u kterých lze předpokládat
komplikaci nebo neobvyklé podmínky pro zasahující jednotku
požární ochrany. Při jejich vymezení je nutno spolupracovat
s HZS kraje a podklady předat HZS kraje.
3. Neprodleně hlásit na místně příslušný územní odbor HZS
Královéhradeckého kraje jakékoliv změny oproti původnímu stavu
v obsahu dokumentů předaných HZS. Jedná se např. o změny na
příjezdových komunikacích k budově, na nástupních plochách
u budovy, přístupu k nim nebo v příjezdu ke zdrojům vody pro
hašení požárů nebo jejich nedostatečnosti.
4. Provádět pravidelné preventivní požární prohlídky ve lhůtách
zkrácených oproti lhůtám stanovených příslušnými předpisy8).
Lhůty se stanoví následovně:
a) v budovách, kde jsou provozovány činnosti s vysokým
požárním nebezpečím, se pravidelné preventivní prohlídky
provádějí minimálně 1x za měsíc,
b) v budovách, kde jsou provozovány činnosti se zvýšeným
požárním nebezpečím, se pravidelné preventivní prohlídky
provádějí minimálně 1x za tři měsíce,
c) v budovách, kde jsou provozovány činnosti bez zvýšeného
požárního nebezpečí, se pravidelné preventivní prohlídky
provádějí minimálně 1x za půl roku.
5. Provádět kontrolu únikových komunikací, vnějších a vnitřních
zásahových cest, včetně žebříků, přístupnosti k nim, jejich
provozuschopnosti (i v zimním období), správnosti značení ve
lhůtě nejméně 1x měsíčně. K plnění této povinnosti určit,
o které části vně i uvnitř budovy se jedná, jaké nároky jsou na
ně kladeny a co představuje žádoucí stav.
------------------------------------------------------------------
8) Vyhláška Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb., o stanovení
podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního
dozoru.
§ 5
Stanovení podmínek pro bezpečný pobyt
a pohyb osob
V budovách zvláštního významu, kde jsou provozovány činnosti
se zvýšeným požárním nebezpečím nebo vysokým požárním nebezpečím,
provozovatel stanoví podmínky pro bezpečný pobyt a pohyb osob
v budově. Pokud se bude jednat o budovy, ve kterých jsou složité
podmínky pro zásah, zajistí provádění cvičného požárního poplachu
minimálně 1x za rok.
Článek 3
Sankce
§ 6
1. Poruší-li provozovatel nebo vlastník budovy zvláštního významu
jako právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba podmínky
stanovené tímto nařízením, může mu být uložena pokuta ve smyslu
ustanovení § 11 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské
zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
2. Poruší-li provozovatel nebo vlastník budovy zvláštního významu
jako fyzická osoba podmínky stanovené tímto nařízením, může mu
být uložena pokuta podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů.
Článek 4
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
§ 7
1. Nařízení kraje definuje v obecné podobě "budovy zvláštního
významu", bez konkretizace jednotlivých budov. Ve smyslu tohoto
nařízení kraje jsou vypracovány přílohy jako neveřejný seznam,
ve kterém jsou jednotlivé objekty určeny.
2. Všem vlastníkům a provozovatelům budov zvláštního významu bude
předepsaným způsobem doručeno oznámení, že byli do tohoto
neveřejného seznamu zahrnuti.
3. Seznam budov zvláštního významu bude k dispozici na Krajském
úřadě Královéhradeckého kraje a územně příslušném Hasičském
záchranném sboru kraje.
4. Provozovatel budovy zvláštního významu může přenést povinnosti
vyplývající z tohoto nařízení na vlastníka budovy zvláštního
významu, a to uzavřením smlouvy.
5. Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 8. listopadu 2002.
Ing. Pavel Bradík, v.r.
hejtman kraje
Ing. Vladimír Derner, v.r.
zástupce hejtmana kraje